Realtid

Volvos vd: Vi måste möta kineserna öga mot öga

volvo
Håkan Samuelsson tog över som Volvo-vd tidigare i år efter en tids frånvaro. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 04 dec. 2025Publicerad: 04 dec. 2025

EU:s plan att fasa ut bensinbilar har väckt motstånd i Tyskland. Volvo Cars och Polestar menar däremot att det vore helt fel att pausa planerna nu.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Expertens råd: Minska din USA-exponering rejält

17 dec. 2025

2035 är det tänkt att EU-länder ska förbjuda produktionen av nya bilar med förbränningsmotor.

Nyligen gick Tysklands förbundskansler Friedrich Merz ut och sa att reglerna måste lättas – för bilindustrins skull.

Nu vänder sig två svenska biltillverkare, Volvo Cars (börskurs Volvo Cars) och Polestar, emot uttalandet, skriver The Guardian.

Läs mer: Merz: För tidigt att förbjuda bensinbilar om nio år. Realtid

”Dålig, dålig idé”

Polestar är Europas enda helelektriska bilmärke, och ägs till stor del av Volvos ordförande Li Shufu.

Båda bolagen har sitt huvudkontor i Göteborg, och därifrån varnar tillverkarnas högsta chefer för att en förskjutning av datumet skulle sakta ner elektrifieringen.

Man menar också att det helt i onödan stärka Kinas redan starka position på elbilsmarknaden.

ANNONS

”Att pausa 2035 är bara en dålig, dålig idé. Jag har inga andra ord för det. Om Europa inte tar täten i denna omvandling kan vi vara säkra på att andra länder gör det åt oss”, säger Polestars vd Michael Lohscheller.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

”Ser inte logiken”

Polestar uppger att man försökt delta i EU:s diskussioner om branschens framtid, men upplever sig ha blivit bortprioriterad.

Volvos vd Håkan Samuelsson menar också att det vore ett dåligt beslut att skjuta på deadlinen.

”Jag ser inte logiken i att sakta ned”, säger han.

”Kineserna kommer att etablera fabriker i Ungern och Slovakien, Rumänien … på låglönemarknader. Jag tror inte att det är möjligt att hålla dem utanför EU med tullar. Man behöver bara möta dem öga mot öga och konkurrera med dem”, säger han.

Menar att tekniken utvecklas

Han säger också att Volvo, trots sitt kinesiska huvudägande, är ett svenskt bolag under europeiska regelverk och därför har legitima skäl att uttala sig om EU:s industriella inriktning.

ANNONS

Båda företagen lyfter fram hur snabbt tekniken utvecklats. Längre räckvidder, kortare laddtider och sjunkande kostnader ses som faktorer som gradvis undanröjer konsumenternas tveksamhet.

Volvo pekar på att man redan erbjuder flera helelektriska modeller och snart lanserar ytterligare en storsäljare i eldrivet utförande. Polestar framhåller sina framsteg inom långräckviddskörning.

Jämför med historien

Motståndet från flera av de stora tyska tillverkarna liknas av Samuelsson vid historiska branschdebatter om säkerhets- och miljökrav.

När regler inte varit obligatoriska, menar han, har stora delar av industrin valt att vänta med tekniksprång.

ANNONS

Läs mer: Sökes till krig: Ungdomar som växte upp med tv-spel. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS