Realtid

Kina vill ha slut på blodbadet – företag lyssnar inte

kina
BYD är ett av märkena med stor tillväxt i försäljningssiffrorna, men vinsten har det varit tuffare med på sistone. (Foto: AP/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 15 sep. 2025Publicerad: 15 sep. 2025

Priskriget på elbilar fortsätter att oroa kinesiska ledare. Xi Jinpings uttalanden har fått vissa företag att höja priserna – men långt ifrån alla.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den kinesiska elbilsindustrin befinner sig mitt i ett intensivt priskrig som skakat marknaden och pressat lönsamheten.

President Xi Jinping har på senare tid markerat att utvecklingen inte är hållbar.

Men än så länge tycks det inte ha hjälp – och bedömare tror att prispressen kan hålla i sig, skriver Financial Times.

Kan gå i konkurs

Xi Jinping varnade i somras för vad han kallade ett mönster av överinvestering och destruktiv konkurrens. Den stenhårda konkurrensen har av experter kallats för ett ”blodbad”.

Kort därefter följde signaler från flera av de största aktörerna, däribland BYD, att en stor del av Kinas över 120 elbilstillverkare sannolikt inte kommer att överleva.

Även om Xi Jinping har markerat mot priskriget tror få att regeringen kommer att ingripa med mer hårdhänta metoder. (Foto: AP/TT).

Så många som 100 bilmärken kan gå under, var rapporterna.

ANNONS

På kort sikt har vissa tecken på återhållsamhet märkts. Statliga initiativ har tvingat fram snabbare betalningar till leverantörer, och rabatterna på elbilar har minskat något under sommaren.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Vill hellre skala upp

Men viljan att dra sig ur priskriget verkar ändå vara begränsad. Företagen betraktar storlek och tekniskt försprång som avgörande för överlevnad och är därför beredda att offra marginaler för att vinna marknadsandelar.

”Det är en fråga om vem som blinkar först. Om framgång kräver en rejäl uppskalning och att uppnå det kräver rabatterade priser, då är uppskalningen viktigare än vinsten”, förklarar Bill Russo, tidigare chef för Chrysler i Asien och grundare av det Shanghai-baserade konsultföretaget Automobility.

Situationen har bredare ekonomiska konsekvenser. Peking fruktar att prispressen bidrar till deflationstendenser och förvärrar handelskonflikterna med väst.

Exporten stiger kraftigt

Samtidigt ökar exporten dramatiskt när tillverkarna försöker kompensera för en mättad hemmamarknad.

Under årets åtta första månader exporterade Kina 4,3 miljoner bilar, varav 1,5 miljoner elbilar – en flerfaldig ökning jämfört med 2020.

ANNONS

BYD leder offensiven utomlands med kraftigt stigande försäljning och höjda exportmål, även om vinsten inte har varit på samma nivå.

Utländska märken har däremot tappat mark.

Svårt för utländska tillverkare

Deras andel av den kinesiska bilmarknaden har nästan halverats sedan 2020, när konsumenterna i allt högre grad väljer inhemska elbilar framför traditionella bensinmodeller.

Trots regeringens kampanj för ökad disciplin väntas ingen snabb förändring.

Starka finansiella resurser, regionala subventioner och stöd från kapitalmarknaden gör att även olönsamma aktörer kan fortsätta verka.

Analytiker menar därför att en omstrukturering snarare sker gradvis, över flera år.

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS