Endast var tredje investerare får tillräcklig information om hur företagen använder artificiell intelligens. Nu kräver kapitalägare världen över att bolagen slutar hymla om sina AI-strategier.
Investerare kräver att företagen öppnar AI-böckerna


En ny global undersökning från PWC avslöjar en växande frustration bland professionella investerare.
Trots att AI anses avgörande för företagens framtid anger bara 37 procent av de 1 074 tillfrågade att de får tillräckligt med information om AI-strategier och policyer från bolagen som de investerar i.
Hela 87 procent vill veta hur företagen använder AI för att förnya sina affärsmodeller, men endast 36 procent får tillräcklig information.
Liknande gap finns för AI:s påverkan på resultat, investeringskostnader och effekten på personalstyrkan.
Bevis på lägre kostnader efterfrågas
Jon Walberg, ansvarig för företagsaffärer på PWC Sverige, ser hur investerarnas krav skärps.
”Investerare blir allt mer insatta i hur AI skapar operativa och finansiella vinster. Men det är också tydligt att investerare nu förväntar sig tydlighet och bevis på att AI ger utväxling i form av lägre kostnader, ökad produktivitet och större intäkter”, säger han i ett pressmeddelande.
Kraven på transparens åtföljs av uppmaningar om kraftigt ökade investeringar. Hela 92 procent av de globala investerarna vill att företagen avsätter mer kapital till teknikomställning.
Nästan lika många, 88 procent, kräver större satsningar på cybersäkerhet.
Sverige-investerare ännu mer krävande
Bland de 206 respondenter som investerar i Sverige är trycket än hårdare. Där uppgår andelen som vill se mer teknikomställning till 94 procent, medan 91 procent kräver ökade cybersäkerhetsinvesteringar.
Walberg ser en logik i investerarnas dubbla budskap om både tillväxt och säkerhet.
”Svaren går även i linje med det faktum att 61 procent uppger att det är inom teknologisektorn som flest investeringar kommer att genomföras under de kommande tre åren. Bland dem som investerar i Sverige är siffran så hög som 71 procent, och ingen annan bransch är i närheten av samma fokus”, säger han.
Innovation med styrning premieras
Undersökningen visar också att investerare belönar företag som vågar tänka nytt. Tre av fyra tror på högre tillväxt för bolag som expanderar utanför sitt traditionella verksamhetsområde, jämfört med de som förblir snävt fokuserade.
Men nytänkandet måste kombineras med ordning och reda. När investerare fick fördela 100 dollar mellan ett fokuserat företag och ett som expanderar över branschgränser, gick 62 dollar till det senare – en tydlig signal om var kapitalet ska söka sig.
”Investerare vill att företagen skalar upp arbetet med innovation, och kombinerar det med tydlig styrning, mätbara resultat och trovärdiga planer”, säger Walberg.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.








