Lägre priser och fler lokalt inspirerade produkter i Kina. Det är verkligheten för möbeljätten, liksom många andra västerländska företag i landet.
Ikea tvingas sänka priserna efter konkurrenternas drag


Kina har i åratal varit en viktig marknad för multiinternationella företag som har velat nå ut till över en miljard kineser.
Men det har blivit betydligt tuffare, inte minst på grund av prispress från inhemska aktörer.
Internationella varumärken som Ikea måste nu ändra strategi, och det har bland annat lett till betydande prissänkningar, skriver Wall Street Journal.
Testar sina produkter
För många bolag innebär utvecklingen att Kina inte längre är en självklar tillväxtmotor.
I stället tvingas de anpassa sig – genom lokaliserade produkter, lägre priser och snabbare innovationsprocesser.
Flera företag använder dessutom den kinesiska marknaden som testmiljö för nya koncept i en allt mer global konkurrens med kinesiska varumärken.
Ikea är ett av de bolag som tydligast justerat sin strategi. Den svenska möbeljätten har intensifierat arbetet med att både möta prispressen och öka sin relevans i en marknad där inhemska produkter snabbt vunnit mark.
Tagit fram tusentals nya produkter
Företaget har meddelat omfattande prisjusteringar på över 150 av sina mest sålda produkter, ett steg som syftar till att locka mer kostnadsmedvetna hushåll och stärka positionen i ett tuffare marknadsklimat.
”Just nu ser vi mest den kinesiska marknaden som en testplats för innovation”, säger Ivy Zhang, representant för Ikea i Kina.
Bolaget satsar betydande resurser på innovation specifikt för kinesiska konsumentbehov, som Scandasia har skrivit om.
Planen omfattar över 1 600 nya produkter, utvecklade med fokus på livsstil, boendeytor och funktionalitet som skiljer sig från europeiska och nordamerikanska marknader.
Tufft i många branscher
Det förändrade marknadsläget märks brett.
Multinationella bolag inom detaljhandel, bilar, teknik och konsumtionsvaror pressas av lokala konkurrenter som rör sig snabbare, lanserar produkter i hög takt och lockar med lägre priser.
Västerländska aktörer försöker kompensera genom lokal produktutveckling, mer riktad marknadsföring och en förskjutning från premiumstrategier till erbjudanden som ger mer valuta för pengarna.
Samtidigt finns exempel på företag som går relativt starkt, bland annat inom mode, kosmetik och snabbmat.
Sammantaget är dock bilden tydlig: konkurrensen hårdnar och tidigare affärsmodeller räcker inte längre.
Läs mer: Expert: AI-hajpen är helt annorlunda än IT-bubblan. Dagens PS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.









