Oatlys vd har en förklaring till varför kunderna försvinner – och den handlar inte om smak, pris eller konkurrens.
"Folk lessnade" – därför har Oatly rasat 97 procent


Mest läst i kategorin
Havredrycksjätten kämpar med fallande försäljning på sin största marknad.
Oatlys försäljning av plantbaserad mjölk i USA sjönk med 5 procent till 2,8 miljarder dollar 2024 – medan mjölkförsäljningen ökade med 1 procent, enligt branschorganisationen Good Food Institute.
1,2 miljarder dollar i förluster
Sedan New York-noteringen 2021, då värderad till 10 miljarder dollar, har Oatly ackumulerat förluster på över 1,2 miljarder dollar före skatt. Aktiekursen har rasat 97 procent och bolaget värderas nu till 411 miljoner dollar.
I andra kvartalet växte intäkterna med 3 procent till 208 miljoner euro, drivet av 12 procent tillväxt i Europa. Nordamerika och Kina drog dock ner resultatet med minskningar på 6,8 respektive 6,4 procent.
Senaste nytt
Likgiltighet bland konsumenter
”Förr när folk pratade om klimatförändring eller hållbarhet, var det på ett ’doom and gloom’-sätt, på ett straffande, väldigt negativt sätt. Och folk har lessnat på det”, säger Oatlys vd Jean-Christophe Flatin till Financial Times.
Han pekar också ut ”för mycket” greenwashing som bidragande orsak till Oatlys kräftgång. Detta har enligt vd:n bidragit till ökad likgiltighet bland konsumenter kring miljöfrågor.
2024 tvingades Oatly betala 9,3 miljoner dollar för att lösa en stämning där investerare anklagade bolaget för att ha överskattat efterfrågan och överdrivit sina hållbarhetsmeriter.
Nordiska obligationer och fiberstrategi
Parallellt genomför bolaget en refinansiering med nordiska obligationer på 1,7 miljarder kronor för att stärka sin kapitalbas.
COO Daniel Ordonez försvarar också strategin att fokusera på fiber istället för protein.
”Världen har en stor, stor brist på fiber”, säger han till FT.
Bolaget håller fast vid att nå positivt ebitda i år. Oatlys nästa rapport släpps den 29 oktober.
ANNONS

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.








