Numera kan nästan vem som helst med ett heltidsjobb få ett American Express-kort. Satsningen har både fördelar och nackdelar, menar bedömare.
Exklusiviteten som försvann – nu får nästan alla ett Amex-kort


Mest läst i kategorin
American Express har länge varit synonymt med exklusivitet och status.
Sedan kreditkortet lanserades 1958 har man lyckats skapa en bild av att det används av de mest välbeställda, inte minst på grund av strikta inkomstgränser.
Missa inte: ”Smocka i slutet på månaden” – Klarna utmanar kreditkortsjättarna. Realtid
Nu har företaget börjat experimentera med nya sätt för att nå ut till en yngre publik. Det tycks fungera på kort sikt – men kan det förändras bilden av American Express i längden?
Riktat sig mot yngre konsumenter
Under det senaste året har American Express sett en kraftig ökning i användningen bland millennials och Gen Z över stora delar av världen.
Bara i USA ökade Amex-användningen bland unga vuxna med hela 40 procent under andra kvartalet 2025, skriver The Telegraph.

Företaget förklarar ökningen med breda samarbeten med populära varumärken inom sport, resor och livsstil, exempelvis Wimbledon, Formula 1, Hilton och Emirates.
Kort som Preferred Rewards Gold har också introducerat förmåner som värdekuponger på appar som Deliveroo. Dessa erbjudanden har varit särskilt riktade mot urbana, yngre konsumenter med digitala vanor.
Missa inte: Revoluts storoffensiv – vill bli svenskarnas primärbank. Realtid
Senaste nytt
Ny strategi för American Express
För att nå ut till de unga har man dock behövt tumma på några gamla sanningar. Traditionellt har det krävts en hög årsinkomst för att få tillgång till kortet.
Numera kan man kvalificera sig för flera av Amex kort i Storbritannien med en årsinkomst på runt 15 000 pund, vilket i praktiken innebär att de allra flesta som har ett heltidsjobb är välkomna.
Det är ett tydligt avsteg från den tidigare strategin, där höga trösklar varit en viktig del av varumärkets attraktionskraft.
Unga lånar för att åka på semester
Risk för en dyr baksmälla.
Fler kan ta del av erbjudanden
Denna utveckling har lett till en större användarbas, men också till viss kritik. Vissa branschexperter menar att Amex därmed förlorar det som en gång gjorde kortet åtråvärt – känslan av att tillhöra en exklusiv klubb.
När allt fler får tillgång till förmåner som tidigare var förbehållna ett fåtal förlorar de i upplevt värde. Överfulla loungerna på flygplatser är ett exempel som lyfts i sociala medier.
Företaget fortsätter dock att försvara sin strategi och menar att de nya kunderna har god kreditvärdighet. Man försöker också uppdatera sina förmåner för att möta nya konsumtionsmönster.
Missa inte: Riksbankens krav: Kortbetalning offline och kontanttvång. Realtid

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.










