Med ett nytt betalkort riktat mot den amerikanska marknaden växlar Klarna upp kampen mot de traditionella kreditkortsbolagen. Satsningen markerar en tydlig förflyttning mot fysisk handel – ett område bolaget tidigare haft svårt att ta sig in i.
"Smocka i slutet på månaden" – Klarna utmanar kreditkortsjättarna


Mest läst i kategorin
Klarna meddelar att man gör en pilotlansering av ett nytt betalkort i USA i syfte att konkurrera mer direkt med traditionella banker, rapporterar Reuters.
I samarbete med Visa kommer betaljätten erbjuda kunder att antingen betala direkt eller räntefritt över tid både online och i fysiska butiker.
Läs även: Helvetet på Klarnas outsourcade kundtjänst: ”Värsta jag upplevt”. Realtid
Största konkurrenterna
”Det här är strategiskt viktigt för Klarna. Det är ett håll som våra kunder vill att vi rör oss mot”, säger David Sandström, marknadschef på Klarna, till Dagens industri.

Klarna har över tid pekat ut de traditionella kreditkortsföretagen, främst i USA, som sina största konkurrenter. Detta vill bolaget vara en motvikt till dessa.
”Klassiska kreditkort lägger tvärtemot varje köp på kredit per automatik. Oavsett om du handlar snus, tuggummi, kaffe eller en tv landar det på fakturan och blir en riktig smocka i slutet på månaden”, säger Sandström till Dagens Industri.
Läs även: Storbritannien agerar mot Klarnas affärsmodell. Realtid
Senaste nytt
”Varit rätt klumpiga”
Med betalkortet har Klarna förhoppningar om att få en större roll i den fysiska handeln.
”Vi har tidigare försökt ge oss in den fysiska handeln med olika lösningar, men de har varit rätt klumpiga och gått sådär. Nu kan vi öppna den dörren på riktigt”, konstaterar marknadschefen.

Unga lånar för att åka på semester
Risk för en dyr baksmälla.
Klarna, som har över 100 miljoner aktiva användare världen över, kommer testköra bankkortet kortet i USA innan man rullar ut det mer brett i USA och Europa senare i år.
Ingen banklicens i USA
Banker är den primära institutionen i USA att utfärda bankkort där kunden använder sina egna pengar att betala med istället för som med kreditkort där kunden upptar en skuld.
Eftersom betaljätten inte har någon banklicens i USA kommer kortet och saldokontot att utfärdas av Utah-baserade WebBank.
Det fysiska kortet kommer i aubergine, svart och ljusgrönt och kunder kommer kunna välja mellan en gratisnivå och två betalnivåer för olika rabatter och cashback-räntor.
Läs även: Från vilda västern till kontroll – nya reglerna kan stärka Klarna. Realtid

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.