Elbilar säljs inte i den omfattning som analytiker hade förutspått. Nu syns flera tecken på att bilindustrin släpper sitt fokus på elbilar – en riskfylld strategi, enligt bedömare.
Bilindustrin prioriterar bort elbilar – kan vara riskfyllt


Mest läst i kategorin
Västvärldens biltillverkare bromsar nu omställningen till elbilar när tidigare mål justeras.
Det sker i takt med att efterfrågan på elbilar utvecklas långsammare än väntat och politiska ambitioner tonas ned.
Men en alltför kraftig reträtt från elbilar riskerar att slå tillbaka mot industrin på sikt, skriver The Economist.
Kan fortsätta att säljas
Under hösten har både europeiska och amerikanska beslutsfattare signalerat en mjukare linje i klimatpolitiken för fordonssektorn.
EU har ändrat sitt tidigare mål om att stoppa försäljningen av nya bensin- och dieselbilar från 2035.
I stället införs krav på kraftigt sänkta genomsnittliga utsläpp, med möjlighet att kompensera kvarvarande utsläpp på andra sätt.
Det öppnar för fortsatt försäljning av bensin-, hybrid- och laddhybridbilar även efter 2035, skriver Euronews.
Har sänkt sina mål
Samtidigt har flera stora biltillverkare dragit i handbromsen.
Ford har nyligen skrivit ned värden kopplade till sin elbilssatsning och ändrat produktplaner, bland annat genom att ersätta vissa rena elmodeller med fordon som kombinerar batteri och förbränningsmotor.
Även andra tillverkare har sänkt sina mål för andelen elbilar under de kommande åren.
Bakgrunden är att elbilsmarknaden utvecklas trögare än prognoserna antydde för bara några år sedan.
Långsam utveckling i USA
I Europa väntas elbilar stå för omkring 20 procent av nybilsförsäljningen i år, långt ifrån den takt som krävs för en full elektrifiering inom ett decennium.
Höga inköpspriser, brist på mindre modeller, osäker laddinfrastruktur och ryckiga subventionssystem har bidragit till en avvaktande konsumenthållning.
I USA är utvecklingen ännu långsammare, där elbilar fortfarande utgör en liten del av marknaden.
En förändrad politisk inriktning har dessutom minskat stödet till elektrifieringen, vilket ytterligare bromsat omställningen.
Kan vara riskfyllt
Men riskerna med att sakta ned för mycket är betydande, menar The Economist.
Kinesiska biltillverkare fortsätter att ta marknadsandelar i Europa, särskilt inom el- och hybridsegmenten, trots handelshinder.
Samtidigt pressas kostnaderna för elbilar globalt i takt med ökade produktionsvolymer och teknikutveckling.
För västerländska biltillverkare handlar det nu om en svår balansgång: att fortsätta tjäna pengar på förbränningsmotorer, utan att tappa fart i investeringarna i elbilar.
Läs mer: Rekordbillig el kan snart vara ett minne blott. Realtid

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.








