Realtid

Kritiken växer mot EU:s elbilsplan: "Går inte enligt plan"

eu
Frankrikes president Emmanuel Macron testade en ny elbil på en bilmässa i Paris häromåret. (Foto: Gonzalo Fuentes/AP/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 16 maj 2025Publicerad: 16 maj 2025

2035 ska alla nya bilar i Europa vara elektriska. Men övergången går inte lika smidigt som planerat – och kritiker vill att reglerna lättas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

världsunika
Spela klippet
Realtid TV

Världsunika lyxyachten återvänder till Sverige – efter 100 år

22 juni 2025

När EU tog beslutet att förbjuda försäljningen av nya bensin- och dieseldrivna bilar från och med 2035 presenterades det som nödvändigt steg för klimatet.

Nu är beslutet satt under press.

Missa inte: Elbilskrisen i Europa – vad händer efter kollapsen? Realtid

Det betraktas av kritiker som ett hot mot både arbetstillfällen i Europa och de europeiska biltillverkarnas konkurrenskraft, skriver Washington Post.

Kina drar nytta

Förbudet var tänkt att markera Europas ledarskap i kampen för klimatet och en chans att driva på innovation inom bilindustrin.

Fyra år senare har omställningen visat sig vara mer komplex än förväntat.

Konkurrensen från kinesiska biltillverkare, som BYD, skrämmer Europa rejält. (Foto: Matthias Schrader/AP/TT).
ANNONS

Europeiska biltillverkare kämpar med höga produktionskostnader, tekniska problem och hård konkurrens från kinesiska elbilstillverkare som erbjuder billigare modeller.

Kinesiska företag kan dra nytta av såväl statligt stöd som kontroll över kritiska råvaror och en avancerad batteriteknologi.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Förlorat nästan halva börsvärdet

Den europeiska bilindustrin, som står för omkring sju procent av EU:s BNP, har drabbats hårt.

De fem största europeiska biltillverkarna har tillsammans förlorat nästan halva sitt börsvärde sedan 2021.

Nu går bilvärlden samman mot EU:s tuffa regler

Flera tunga namn i bilindustrin gör nu gemensam sak.

Fabriksnedläggningar och varslen om tiotusentals jobb skakar sektorn, samtidigt som konsumenterna fortfarande avskräcks av höga elbilspriser – i genomsnitt motsvarande cirka 520 000 kronor – och för få laddstolpar.

”Börjar sjunka in”

ANNONS

Politiskt har frågan blivit en vattendelare. Högerpolitiker och industriföreträdare kräver att målet omprövas, med hänvisning till behovet av flexibilitet och realistiska tidsramar.

I Europaparlamentet har kritiken vuxit, särskilt efter att parlamentet svängde höger i det senaste valet.

Missa inte: Massivt stöd för elbilar i ny global enkät. Realtid

Vissa röster föreslår att hybrider ska tillåtas även efter 2035, vilket skulle förlänga förbränningsmotorns livslängd i Europa.

” går inte enligt plan. Idén att om man bara föreskriver regler så kommer allt att hända – den är alldeles för enkel uttryckt. Den insikten börjar sjunka in”, säger Sigrid de Vries, generaldirektör för European Automobile Manufacturers’ Association.

Har infört lättnader

Andra menar att kritiken mot EU:s mål riskerar att hämma innovation och bromsa nödvändig förändring.

De pekar på att en tydlig politisk linje behövs för att bygga upp en europeisk leveranskedja för batterier, stödja konsumenter och främja investeringar.

ANNONS

”I dag känner jag mig som om jag sitter i Nokias styrelserum när Iphone precis släpptes. Nostalgi är bra… men inte om det blockerar innovation, inte om det blockerar förändring”, sa den nederländske europaparlamentarikern och socialdemokraten Mohammed Chahim under en debatt i mars.

Ägare till elbilar tvingas anlita hackare efter konkurs

Ett priskrig gjorde många i Kina till elbilsägare. Det har medfört problem för en del av dem.

EU-kommissionen har aviserat vissa lättnader i reglerna för att ge industrin mer tid att anpassa sig, bland annat genom att förlänga utsläppsmålens övergångsperiod.

Även Storbritannien har lättat på sina regler för att gynna bilindustrin efter Donald Trumps tullar, skriver BBC.

Missa inte: Snart är räckvidd inte längre ett problem hos elbilar. News55 TV

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS