Realtid

Fler nekas bankkonto: ”Problemen större än någonsin”

"Vi har i våra verksamhetsberättelser genom åren tydligt beskrivit problemen konsumenter haft med att öppna betalkonto, och trots att det nu finns en lagstadgad rätt till ett betalkonto med grundläggande funktioner så är problemen större än någonsin", säger Fredrik Nordquist, jurist och biträdande chef.
Anders Frick
Uppdaterad: 19 maj 2022Publicerad: 19 maj 2022

Finansinspektionen får allt fler klagomål från konsumenter som nekas att öppna bankkonto. Trots att det nu finns en lagstadgad rätt till ett betalkonto med grundläggande funktioner så konstaterar Konsumenternas Bank- och finansbyrå att problemen är större än någonsin.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som Realtid nyligen skrev  träffar Finansinspektionen I morgon fredag ett antal banker för rundabordssamtal om rätten att öppna betalkonto. Bakgrunden är att FI får allt fler klagomål från konsumenter som nekas detta. En del får också sina konton spärrade eller avstängda. Att det faktiskt är så förvånar Fredrik Nordquist, jurist och biträdande chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

– På byrån har vi varit förvånade eftersom det 2017 kom nya regler som innebär att konsumenterna får en starkare rätt till betalkonto med grundläggande funktioner. Dessutom har både FATF (Financial Action Task Force) och EBA (European Banking Authority) tydliggjort att så kallad ”finansiell inkludering” är viktigt även för att penningtvättsregelverket ska fungera som avsett, säger Fredrik Nordquist till Realtid.

Konsumenternas Bank- och finansbyrå har ingen statistik över hur många som berörs, men det absolut vanligaste klagomålet till byrån under 2021 var att konsumenten fått sitt betalkonto uppsagt av banken.

– Att inte få öppna ett nytt betalkonto har varit en stor fråga hos byrån i över tio år och antalet klagomål har kontinuerligt ökat. Vi har i våra verksamhetsberättelser genom åren tydligt beskrivit problemen konsumenter haft med att öppna betalkonto, och trots att det nu finns en lagstadgad rätt till ett betalkonto med grundläggande funktioner så är problemen större än någonsin, säger Fredrik Nordquist.

Varför får en del personer sina konton stängda?
– I de fall vi kommit i kontakt med, och där konsumenten fått en tydlig motivering av banken, så är det vanligaste skälet att banken anser att de inte har tillräcklig kännedom om kunden för att kunna hantera risken för penningtvätt, säger Fredrik Nordquist.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS