Det svenska grönstålbolaget Stegra befinner sig i en akut finansieringskris och kämpar för sin överlevnad. Styrelsen diskuterade förra veckan risken för insolvens. Samtidigt meddelar bolaget att man tar in nya pengar och förskjuter projektet med tre månader.
Kris för grönt stål – är det nästa Northvolt?


Stegra, tidigare känt som H2 Green Steel, behöver enligt Financial Times upp till 1,5 miljarder euro i ny finansiering. Det är en trefaldig ökning av kapitalbehovet jämfört med för tre månader sedan.
Vid ett styrelsemöte förra måndagen diskuterades risken för insolvens. Detta skedde på rekommendation från bolagets jurister, rapporterar tidningen med hänvisning till källor med insyn i finansieringen.
”Aktieinvesterare börjar acceptera att de nästan säkert kommer att utplånas”, säger en av källorna till FT.
Stegra beställde sin egen succé – rapporten ifrågasätts
Sweco-rapport beställd av Stegra hävdar miljardnytta – men i Boden växer skulderna, arbetslösheten består och trovärdigheten ifrågasätts.
Konstruktiva diskussioner pågår
Vd Henrik Henriksson tillbakavisar dock den dystra bilden. I ett pressmeddelande på måndagen uppger han att arbetet med en ny finansieringsrunda pågår med ”initiala åtaganden från både grundare och huvudinvesterare”, skriver Dagens Industri.

Den nya finansieringen väntas motsvara ungefär 15 procent av Stegras totala projektbudget, skriver EFN.
”Våra pågående diskussioner är konstruktiva och fortskrider enligt plan. Jag är övertygad om att vi kommer att lyckas med vår finansieringsrunda”, säger Henriksson till FT.
Senaste nytt
Stegra bränner genom 280 miljoner i månaden
Enligt FT uppgår Stegras nuvarande kapitalförbränning till cirka 280 miljoner euro per månad. Om bolaget inte kan utnyttja befintliga skuldåtaganden riskerar pengarna att ta slut inom mindre än två månader, uppger källor till tidningen.
Missa inte:
Stegras miljardförlust – en seger? Realtid
Finansieringsbehovet har ökat. Detta beror inte bara på högre kostnader och förseningar. Stegra har tvingats ta över infrastruktur som man ursprungligen hoppats att andra skulle driva. Detta inkluderar en järnväg vid fabriken i Boden och en närliggande hamn.
Enligt Di tar bolaget in pengar för att täcka högre material- och installationskostnader. De behöver också säkra en finansiell buffert och kompensera för statliga bidrag som inte har betalats ut. Tidningen rapporterade tidigare att Tidöpartierna inte kommer att betala ut något statligt stöd till bolaget.
Jämförelser med Northvolt
Stegras kris kommer mindre än ett år efter att batteribolaget Northvolt, startat av samma grupp svenska private equity-chefer, gick i konkurs. Detta trots att bolaget hade samlat in 15 miljarder dollar.
Henriksson, tidigare vd för lastbilstillverkaren Scania, vill undvika jämförelser med Northvolt. Han hävdar att Stegra har en mer beprövad affärsmodell och starkare kundefterfrågan.
” Vi har genomfört mer än 60 procent av projektet och har tydlig insyn och en detaljerad plan för hela genomförandet fram till färdigställande, inklusive en förlängning av tidslinjen med tre månader för att rymma det utökade omfånget. Vi kommer nu att fortsätta driva projektet framåt med den extra styrka som detta nya finansieringssteg medför” säger Henrik Henriksson till EFN.
Läs även:
Amerikanska vd:n döljer finansieringen för den tyska batterifabriken. Dagens PS
Stegra har samlat in 6,5 miljarder euro från europeiska storinvesterare. Dessa inkluderar familjerna Agnelli, Maersk och Wallenberg samt Mercedes-Benz, Siemens och Scania.
Stegras största ägare är Vargas Holding, som grundades av Harald Mix. Även pensionsbolaget AMF och börsnoterade Kinnevik finns med på ägarlistan.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.










