Realtid

Så blir du rik på din feghet

En bild på en datorskärm som visar börskursen för ett företag, och en bild på en man som ser tveksam och orolig ut.
Våga vara feg om du långsiktigt vill bygga en förmögenhet. (Foto: Unsplash)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 28 nov. 2024Publicerad: 28 nov. 2024

Att bygga långsiktig förmögenhet handlar om att minimera risk, snarare än att hitta enskilda aktieraketer. Det menar Simon Reinius på investmentbanken Carnegie, som kallar sin strategi för en ”fegisportfölj”.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Tre psykologiska fällor som kostar dig pengar

05 dec. 2025

Hög exponering mot aktier över tid är viktigare än att sikta på kortsiktig vinst. Det menar Simon Reinius, förvaltare på Carnegie.

”Det som driver förmögenhet är hur mycket aktieexponering du har över tid, snarare än exakt vilka aktier du har”, säger han till Affärsvärlden.

Missa inte: DNB och Carnegie bildar nordisk finansjätte. Realtid

En central del av investerarens filosofi är att reducera förlustrisken när konjunkturen viker. Genom att undvika stora förluster kan du på sikt få större avkastning.

Helheten viktigast

Enligt Reinius är traditionella antaganden om att aktiemarknaden följer en normalfördelning vilseledande. Marknadens rörelser präglas ofta av större extremfall än vad teorin förutsäger.

”Det är helheten i portföljen som ska leverera hög riskjusterad avkastning, inte enstaka aktier”, säger han.

Läs även: Fondförvaltarens tips: Här ska du satsa för att vinna. News55

Läkemedel och tech

ANNONS

Som exempel nämner investeraren portföljen ”Global Quality Companies”, som har ett brett fokus på marknadsledare inom områden som hälsa, IT och energiomställning.

Bland de största innehaven finns Microsoft och Alphabet. Läkemedelsjätten Novo Nordisk har också nyligen tagits in igen efter en kursnedgång.

Läs även: Tung profil i Stockholms finansvärld varvar ner. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS