Elbilsförsäljningen stagnerar på grund av höga priser och dåliga incitament. Samtidigt ökar en biltyp kraftigt i popularitet.
Bilen som ingen ville ha – nu älskas den

Mest läst i kategorin
Höga priser och dåliga incitament har stoppat försäljningen av elbilar i Sverige. Samtidigt har hybridbilar generellt vuxit.
”Den bara knockar och får otroligt mycket kärlek nu”, säger Dagens PS motorexpert Åsa Wallenrud om dieselhybriden.
Dieselmotorn ger lång räckvidd. Batteriet – betydligt större än i vanliga hybrider – tar bilen 120 kilometer på en laddning.
Snabbladdningen kompletterar. Tio till 80 procent laddning tar 30 minuter.
”Du hinner stanna, ta en kaffe och sedan dra iväg igen. Du har en bil som kan köra långt och länge och bara tuffa på”, säger Wallenrud.
Ett par ton – men optimal för långkörare
Lastutrymmet krymper jämfört med en ren dieselbil. Vikten är betydande – ett par ton.
Dieselbeskattningen är hård och framtida priser på både diesel och bensin osäkra, enligt Wallenrud. Men för en specifik grupp väger fördelarna tyngre.
”Tjänstebilsföraren. Det här är det bästa du kan ha. Om du kör väldigt mycket land och rike runt, är det här den optimala bilen för att kunna komma så långt och så billigt som möjligt”, säger hon.
Långlivade bilar som tål hård användning. Det är dieselhybridens styrka – en bil som nu hittat sin målgrupp.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.



