Historiskt har klienter i Norden varit mindre positiva till konsultbyråer än i resten av världen. 2016 var det endast 37 procent av de nordiska konsultköparna som beskrev att kvalitén på konsultuppdraget var “hög” eller “mycket hög”. Ungefär lika många ansåg att arbetet var medelmåttigt medan 30 procent beskrev det i negativa ordalag. Det kan jämföras med resten av världen där 58 procent av klienterna var positiva medan 13 procent var negativa.
Ny undersökning: Förtroendet för konsultbranschen ökar
Mest läst i kategorin
Men nu vänder trenden; allt fler nordiska klienter är positiva. Det visar en undersökning som Source Global Research har gjort.
Idag säger 68 procent av de nordiska klienterna att konsultarbetet är av hög kvalitet. Endast sju procent beskriver det i negativa ordalag.
Kundnöjdheten har ökat dubbelt så mycket för byråerna KPMG, Bain & Company, och AT Kearney medan betyget för Deloitte har backat. Enligt undersökningen har det att göra med upplevelsen av byråernas digitala processer.
– Jag är stolt över att KPMG får så fin respons av både befintliga och potentiella kunder. Det här omdömet motiverar oss till att bli ännu bättre och överträffa de höga förväntningarna, säger Jan Forsell, chef för rådgivningsverksamheten inom KPMG Sverige till Realtid.
En annan intressant trend är att 47 procent av de nordiska klienterna anser att konsultbyråerna tillför ett värde till den egna organisationen. Detta kan jämfört med 28 procent för bara tre år sedan. Globalt ligger siffran på 42 procent.
Medan den globala trenden är att kundnöjdheten ökar ju mer klienten samarbetar med byrån är klienterna i Norden mest positiva till byrån innan de inleder ett samarbete.
En förklaring till detta anges vara att de nordiska länderna är mer digitaliserade än många andra länder och därför ställer klienterna också högre krav på att konsultbyråerna ska kunna erbjuda effektiva digitala processer. Många klienter efterfrågar även mer innovativa lösningar från konsultbyråerna. Just den innovativa approachen anses tillsammans med prissättningen vara de viktigaste faktorerna för kundnöjdheten.