Realtid

Kina-importen exploderar – varnar för "bristfälliga" produkter

kina
Problemen med den kinesiska importen rör inte minst produkter som innehåller elektronik. (Foto: Canva/Nam Y. Huh/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 23 maj 2025Publicerad: 23 maj 2025

Var fjärde sekund klickar en svensk hem varor från Temu eller Shein. Men under ytan döljer sig ett växande säkerhetsproblem.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den snabba tillväxten av direktimport till svenska konsumenter från kinesiska lågprisplattformar som Temu och Shein har orsakat huvudbry för svenska och europeiska myndigheter.

Enligt nya siffror från statliga myndigheten Swedac har värdet av direktimport från länder utanför EU ökat från 1,4 till 4,6 miljarder euro mellan 2022 och 2024. Det motsvarar ett köp var fjärde sekund i Sverige – ofta av produkter som inte uppfyller EU:s säkerhetskrav.

Missa inte: Shein och Temu kämpar för att behålla dominansen. Realtid

Siffror från EU-kommissionen visar att hela 88 procent av produkterna som kontrollerats från sådana plattformar är bristfälliga.

I Tyskland uppmättes en icke-överensstämmelse på 100 procent i stickprovskontroller av produkter från just Shein och Temu, enligt Swedac.

Skiftet: Nu dras äldre svenskar till Kina

E-handeln växer återigen snabbt i Sverige.

Kan vara direkt livsfarliga

”När konsumenter köper direkt från plattformar utanför EU är det ofta oklart vem som har ansvar för produktens säkerhet”, skriver Sanela Putnik och Viktoria Lindberg Martinell från Swedac i Aktuell Säkerhet.

ANNONS

Produkterna kan innehålla förbjudna kemikalier, sakna CE-märkning eller vara direkt livsfarliga.

Tillverkning Kina
Arbetare monterar högtalare på en elektronikfabrik i Linquan i centrala Kina. (Foto: AP/TT)

Bland annat nämns exempel på elektronik som inte uppfyller elsäkerhetskrav och leksaker med olagliga halter av ftalater.

Europeiska kemikaliemyndigheten ECHA varnar också för att flera av dessa produkter bryter mot REACH-förordningen.

Läs även: EU:s nya avgift väntas slå hårt mot Kinas lågprisjättar. Realtid

ANNONS

EU har skärpt reglerna

Utöver konsumentskyddet innebär utvecklingen även en risk för den inre marknadens funktion. Svenska och europeiska företag som följer reglerna får svårt att konkurrera när lågprisplattformarna undviker ansvar och kostnader för produktsäkerhet.

Enligt en rapport från European Consumer Organisation (BEUC) utnyttjar flera plattformar gråzoner i lagstiftningen för att undvika ansvar som ”ekonomisk aktör”.

ANNONS

Svenskarna har fått nog av lågprisjättarna från Kina

Svenska e-handlare varnar för att konkurrensen från lågprisjättar från Kina snedvrider marknaden och skapar orimliga prisförväntningar.

Som svar har EU skärpt regelverken.

Den nya produktsäkerhetsförordningen, som trädde i kraft under 2024, innebär att e-handelsplattformar numera har ett större ansvar för att produkter som säljs på deras sajter uppfyller EU:s säkerhetskrav.

Fortsatt stor utmaning

Digital Services Act (DSA), som började gälla i februari, ger tillsynsmyndigheter större befogenheter att ingripa mot farliga produkter online, informerar European Parliamentary Research Service – EPRS Think Tank.

”En säkrare e-handel måste prioriteras, både för att skydda konsumenterna och för att skapa rättvisa villkor för företagen”, framhåller Swedac.

Swedac har tillsammans med Kemikalieinspektionen och Elsäkerhetsverket intensifierat sina kontroller och deltar i EU-samarbeten för att öka trycket mot oseriösa aktörer.

Men med den snabba ökningen i volym – över 600 000 svenskar handlade från Shein eller Temu bara i oktober 2024 – är utmaningen fortsatt stor.

ANNONS

Läs även: Så överlever din e-handel AI-revolutionen. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS