De har blivit kända för att skicka paket med varor till låga priser. Nu hotas Shein och Temus hela affärsmodell av både tullar och kritik.
Shein och Temu kämpar för att behålla dominansen


Mest läst i kategorin
Shein och Temu är två av världens snabbast växande e-handelsplattformar. Tack vare låga priser har de asiatiska giganterna lyckats nå kunder över hela världen.
Nu står företagen inför en avgörande prövning. Handelskonflikten mellan USA och Kina hotar att omkullkasta deras affärsmodeller.
Missa inte: Sheins börsnotering dröjer – vd:n tillbakavisar problem. Realtid
Samtidigt ökar pressen i Europa – där både reglerare och politiker kräver tullar, avgifter och i vissa fall rena förbud mot lågprisaktörer från Kina, skriver The Economist.
Bygger på snabba leveranser
I USA trädde den 2 maj en förändring i kraft som avskaffar den så kallade de minimis-regeln för varor från Kina.
Tidigare kunde produkter under 800 dollar undgå tull. Nu kommer småpaket från exempelvis Shein och Temu istället att beläggas med en avgift på 100 dollar per paket – eller en importtull på hela 120 procent.

Detta har redan lett till att vissa priser hos Shein ökat med över 150 procent, medan Temu infört nya importavgifter som i vissa fall överstiger varans hela kostnad.
För Shein och Temu, vars framgångar bygger på extremt låga priser och snabba leveranser från kinesiska fabriker, är detta ett hårt slag.
Missa inte: Dråpslag mot Temu och Shein i USA. Dagens PS
Senaste nytt
Kan bli dyrare
USA är företagens viktigaste marknad: cirka 30 procent av Sheins försäljning och 40 procent av Temus kommer därifrån. Samtidigt har båda börjat skifta fokus till Europa – men det är långt ifrån en fristad.
Inom EU diskuteras nu tullar för varor under 150 euro. I Sverige handlar omkring 800 000 personer varje månad från Shein eller Temu.

Temu krishanterar – men knäpptyst om arbetsvillkoren
Temu avslöjar för första gången sina leveranssiffror.
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) har öppet förespråkat tullar och till och med förbud, med hänvisning till både miljöskäl och konsumentskydd. Hon säger att det kan leda till högre kostnader.
”Det kan bli så att det blir mellan 100 och 500 kronor dyrare, och det är inte minst för att kunna använda pengarna för att kontrollera de här varorna som flödar in”, säger Pourmokhtari till SVT.
Kängan till regeringen
Kritiken mot företagen har varit omfattande.
Produkter har visat sig innehålla hormonstörande och cancerframkallande ämnen, och returnerade plagg har dumpats eller bränts.
Oppositionspartier som Miljöpartiet menar att regeringen är passiv.
Läs även: Så överlever din e-handel AI-revolutionen. Realtid
Försöker undvika Kina-koppling
Även inom Kina har situationen blivit mer komplex. Shein och Temu har försökt diversifiera sin produktion, bland annat till Mexiko och Sydostasien.
Men enligt Bloomberg har Kinas regering bett Shein att ha kvar tillverkningen i landet.
Lokala myndigheter i Guangzhou – navet för Sheins produktion – har offentligt förnekat att företaget planerar att lämna staden.
Shein och Temu har länge försökt tona ner sina kopplingar till Kina. Shein kallar sig ett globalt bolag med huvudkontor i Singapore och Temu säger sig vara amerikanskt med bas i Boston, skriver The Boston Globe.

Svenskt modemärke drar Shein inför rätta
Plötsligt upptäckte Nelly sina produkter på Sheins hemsida.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.