ChatGPT håller på att förvandlas till en fullfjädrad shoppingagent – och förändringen går snabbare än många tror. För e-handlare gäller det nu att anpassa sig, eller riskera att bli irrelevanta när AI tar över hela köpresan från behov till betalning.
Så överlever din e-handel AI-revolutionen


Medan svenska e-handlare fortfarande kämpar med konverteringsoptimering och A/B-tester förändras spelplanen i grunden.
OpenAI har just lanserat nya shoppingfunktioner i ChatGPT som ger användare personaliserade produktrekommendationer med bilder, recensioner och direkta köplänkar.
Missa inte: Bezos försökte blidka Trump – kastades ändå under bussen. Realtid
”Tillsammans visar de här elementen att vi går mot en köpupplevelse där AI-agenten både föreslår produkter och slutför köpet – utan att användaren behöver lämna konversationen”, förklarar e-handelsexperten Jorge Castro för ehandel.se.
”Slaktar din e-handel”
Uppdateringen, som rullas ut till OpenAIs standardmodell GPT-4o, kommer vara tillgänglig för alla ChatGPT-användare globalt – inklusive gratisanvändare, skriver Reuters.
Enligt OpenAI har plattformens sökfunktion blivit ett av företagets mest efterfrågade verktyg med över en miljard webbsökningar bara under den senaste veckan.

Förändringen handlar om mer än bara en bekväm shoppingupplevelse. Det kan vara början på ett fundamentalt skifte i köpbeteendet där traditionella e-handelsplattformar riskerar att bli överflödiga.
”AI slaktar din e-handel medan du sover”, skriver Castro en gästkrönika för Breakit.
Senaste nytt
Shoppingupplevelsens nästa steg
Tidigare har e-handeln byggt på att optimera kundresan: få folk att hitta sajten, klicka runt, jämföra produkter och till slut trycka på köpknappen.
Nu kommer AI-agenter att fråga vad kunden vill ha, analysera tusentals alternativ i bakgrunden och servera de bästa köpen direkt, menar Castro.

Svenskarna har fått nog av lågprisjättarna från Kina
Svenska e-handlare varnar för konkurrensen.
Detta sker samtidigt som konkurrenter som Perplexity och Microsoft redan har lanserat liknande shoppingfunktioner.
”Trenden går mot att shopping sker ’på kanten’, utanför de traditionella webbplatserna, och AI-agenter blir nästa steg i den utvecklingen”, skriver ehandel.se.
Tre kritiska åtgärder
OpenAI betonar dock att uppdateringen skiljer sig från Googles sökfunktion genom att vara reklamfri. Företaget kommer heller inte ta emot provisioner från köp som görs via ChatGPT-plattformen, uppger Reuters.
Läs även: Visas plan – vill att AI ska sköta dina affärer. Dagens PS
För e-handlare som vill navigera i denna nya verklighet handlar det om tre kritiska områden, enligt Castro i Breakit:
- ”Förstklassig produktdata” via feeds, API:er och crawlade sidor krävs om AI:n ska kunna hitta dig
- ”Tydliga och smarta beskrivningar” som hjälper AI:n förstå vad som gör produkten unik
- ”Tillit i varje detalj” genom öppna recensioner och transparenta produktvillkor
De kommer vara vinnare
Frågan är om vi är psykologiskt redo att låta en AI handla åt oss.
Castro är något skeptisk, även om han medger för ehandel.se att vi nog är det rent tekniskt.

E-handelsföretag fuskar med reapriser
Nu ingriper Konsumentverket mot flera företag.
”Utvecklingen är igång, och de som förbereder sig i dag kommer vara vinnare i morgon”, fastslår han.
Tekniken är här. Frågan är inte om – utan hur snabbt – e-handlare anpassar sig. De som tar AI på allvar i dag kommer dominera morgondagens marknad.
Missa inte: Svenskt modemärke drar Shein inför rätta. Realtid

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.