Känslan av att vara förbisedd eller orättvist behandlad kan leda till konflikter och frustration på arbetsplatsen. Så här kan du hantera den toxiska avundsjukan.
Lön, befordran och orättvisa – så gror avundsjukan på jobbet


Mest läst i kategorin
Att känna avundsjuka på arbetsplatsen är mänskligt, men om känslan får fäste kan den skapa en giftig miljö där missunnsamhet och konflikter tar över.
Psykologer och experter menar att tydliga strukturer och självreflektion är nycklar till att hantera problemet.
”I stort sett alla känner sig någon gång avundsjuka på en kollega, säger Per-Nicklas Olofsson, organisationspsykolog på Avonova”, till Dagens Nyheter.
Missa inte: Arbetsmiljön krisar i Sverige: ”Så kan vi inte ha det”. Realtid
Få dagens viktigaste nyheter från Realtid. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Vanligaste orsakerna
Enligt en undersökning från rekryteringsföretaget Davvero visar att de vanligaste orsakerna till avundsjuka på jobbet är lön, arbetsuppgifter och befordringar.
Hela 34 procent av personer mellan 23 och 35 år uppger att de känner avundsjuka över sina kollegors löner.
Enligt Svenska Dagbladet är kvinnor dessutom mer benägna att uppleva orättvisa på arbetsplatsen – 28 procent av kvinnorna har ofta känt sig orättvist behandlade, jämfört med 18 procent av männen.

Så får du bukt med avundsjukan på jobbet
Att känna avundsjuka gentemot andra människor följer med oss i alla åldrar. På jobbet kan det dock ställa till problem med kollegorna.
Senaste nytt
Fokusera på dig själv
Psykologen Claudia Bernhard-Oettel vid Stockholms universitet betonar att upplevd orättvisa kan få stora konsekvenser.
”Kollegor som känner sig orättvist behandlade blir ofta frustrerade och på dåligt humör, vilket kan förgifta klimatet i hela arbetsgruppen”, säger hon till Dagens Nyheter.
Ett effektivt sätt att förebygga avundsjuka är att ha tydliga riktlinjer och rättvis arbetsfördelning. Om medarbetare inte vet vad som förväntas av dem, ökar risken för osäkerhet och jämförelse med kollegor.

Framtidens vd: En mix av Musk och Buffett?
Under en längre tid har företagsledare hyllats för att vara empatiska, lyhörda lagspelare. Men nu blåser nya vindar.
Att ha en öppen dialog med chefen om karriärplaner och löneutveckling kan också minska avundsjukan.
Psykologen Marta Cullberg Weston lyfter vikten av att fokusera på sin egen utveckling istället för att jämföra sig med andra.
”Det är viktigt att inte jämföra sig själv med andra utan att utgå från sig själv”, säger hon till Aktuell Hållbarhet.
Fira andras framgångar
För den som känner avund på jobbet finns det strategier för att bryta negativa tankebanor. Att skriva ner händelser som väcker avundsjuka för att identifiera mönster, sätta upp realistiska mål och reflektera över sina egna prestationer.
Att fira andras framgång kan också vara ett sätt att minska avundsjukan. Enligt tidningen Chef kan en enkel gest, som att ge en kollega en positiv kommentar, bidra till en mer hälsosam arbetsmiljö.
Missa inte: Tvingas bort i tysthet – chefernas dolda taktik. Realtid
Slutligen är det viktigt att ha en balans i hur man kommunicerar sina framgångar. Psykologen Cullberg Weston menar att man ibland bör hålla en låg profil för att undvika att väcka avund.
”Berättar du om allt kul du gjort på sociala medier riskerar du faktiskt att utsätta dig för avund”, säger hon till Akavia Aspekt.

Fackförbunden som kräver kortare arbetstid
Fackförbunden Akavia och Sveriges Ingenjörer kräver nu kortare arbetstid för sina sammanlagt 7 000 medlemmar inom IT- och telekomsektorn.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.