Närvarokrav på kontoret blir allt vanligare. Med subtila protester och tysta regelbrott markerar anställda sitt missnöje.
Det handlar om medarbetare som tar med sig kontorssnacks hem, kommer sent och går tidigt.
Experter menar att arbetsgivare måste lyssna på personalens behov.
Fuskar och stjäl – motståndet mot kontorstvång växer


Mest läst i kategorin
Allt fler anställda uttrycker sitt missnöje med företagens krav på återgång till kontoret – ibland genom små, tysta protester.
På en återförsäljningsplattform i Chicago har en anställd börjat fylla sitt hemmakylskåp med arbetsplatsens drycker och snacks.
Missa inte: Jobbar du hemma? Då är du troligen mer stressad – och mer effektiv. Realtid
”Om aktieägarna tar min lön, kan jag åtminstone ta med mig tre Gatorades och några Uncrustables hem”, säger hon till Fortune.
Flera anställda världen över använder sig av så kallad ”revansch-RTO” (Return to Office), där de följer närvarokraven men utnyttjar systemen på andra sätt – exempelvis genom att komma sent, gå tidigt eller småplocka från kontorets förmåner.

Så övervakas du i smyg på kontoret
I USA tvingar fler och fler företag sin personal tillbaka och tekniken ska övervaka dem.
”Dåligt ledarskap”
Enligt experter som Fortune talat med bottnar beteendet i en känsla av svek efter pandemin, då många företag plötsligt och utan större dialog återinförde krav på kontorsnärvaro.
”Det här speglar dåligt ledarskap”, säger Peter Cappelli, professor vid Whartons Handelshögskola, till Fortune.
”När anställda upplever något som orättvist, försöker de själva skapa rättvisa.”

Liknande trender syns i Sverige.
Exempelvis växer fenomenet ”coffee badging”, där anställda snabbt visar sig på kontoret för en kaffe för att sedan fortsätta jobba hemifrån.
Samtidigt visar data från Bamboo HR att nästan hälften av distansarbetarna kan tänka sig att lämna sina jobb om de tvingas tillbaka på heltid.
Senaste nytt
Produktiviteten sjunker
Forskning visar att återgångskrav ofta leder till lägre medarbetarnöjdhet, särskilt bland kvinnor och seniora medarbetare.
Dessutom tenderar produktiviteten att sjunka när arbetsgivare tvingar fram fysisk närvaro, trots att många hoppas på motsatsen för att stärka resultaten efter aktietapp, enligt forskning från University of Pittsburgh.
”Om beteendet ökar, beror det på att arbetsgivare brutit en underförstådd överenskommelse”, säger Denise Rousseau, professor vid Carnegie Mellon, till Fortune. Hon varnar för att ignorera de signaler som dessa små uppror sänder.

Mest problem med matchningen på arbetsmarknaden i Sverige
Sverige enda landet i Norden där matchningsproblemen på arbetsmarknaden verkar bli sämre.
Behöver lyssna på personalen
Samtidigt visar forskning från Blekinge Tekniska Högskola, enligt Ingenjören, att företag som erbjuder större flexibilitet faktiskt lyckas bättre med att få folk till kontoret.
Experterna är överens om lösningen: lyssna på de anställda.
Genom öppna möten, anonyma enkäter och en öppen dialog kan arbetsgivare återvinna den förlorade tilliten och anpassa sina krav efter både affärsbehov och personalens önskemål.
”Jag tror inte att likgiltighet är ett alternativ”, avslutar Rousseau.
Vad är RTO?
RTO står för ”Return to Office” – företagens krav på att anställda återvänder till fysisk kontorsnärvaro efter pandemin.
Så protesterar anställda:
-
Tar med sig snacks och dryck hem från kontoret
-
Kommer sent och går tidigt
-
”Coffee badging” – visar sig snabbt på kontoret innan man arbetar hemifrån
-
Bränner popcorn i mikron, stör chefer, eller ignorerar telefonsamtal utanför kontorstid
Varför sker detta?
-
Känsla av brutet förtroende efter pandemins flexibla arbetsmodeller
-
Brist på tydlig kommunikation från arbetsgivare
-
Upplevelse av orättvisa och bristande hänsyn till personalens välmående
Konsekvenser för arbetsgivare:
-
Lägre medarbetarnöjdhet och engagemang
-
Risk för ökad personalomsättning
-
Försvagat förtroende mellan ledning och anställda
Möjliga lösningar:
-
Lyssna på medarbetarna via enkäter och möten
-
Erbjuda flexibla arbetsformer
-
Tydlig och transparent kommunikation om förändringar
ANNONS

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.