Realtid

Chefskrisen – rekordmånga vd:ar lämnar

chefskrisen
Enligt flera experter har många företag misslyckats med att bygga upp nästa generations ledare. (Foto: Canva)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 27 maj 2025Publicerad: 27 maj 2025

Rekordmånga vd:ar lämnar sina poster i USA – men företagen har svårt att hitta ersättare. För få nya ledare och ökade krav från styrelser gör att chefskrisen växer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt Business Insider rapporterade personal- och coachingföretaget Challenger, Gray & Christmas att hela 646 amerikanska vd:ar lämnade sina poster under årets första kvartal – den högsta siffran sedan mätningarna började 2002.

Men det är inte bara antalet avgångar som ökar. Enligt flera experter har många företag misslyckats med att bygga upp nästa generations ledare.

Missa inte: Chefer mår allt sämre: ”Överväldigande känsla”. Realtid

”Mellancheferna, de som traditionellt har varit nästa steg upp i hierarkin, har helt enkelt försvunnit”, säger Shawn Cole, vd och grundare av rekryteringsfirman Cowen Partners.

Flera orsaker samverkar till detta.

Techjättens vd – så blir du en bra chef

Du föds inte till att bli en bra chef, det handlar om hårt arbete att nå dit.

Yngre hoppar mellan jobb

Företag har på senare år bantat organisationerna, med färre nivåer mellan topp och botten. Detta har urholkat möjligheterna att internt bygga framtida ledare.

ANNONS

Samtidigt har unga talanger i allt större utsträckning hoppat mellan jobb snarare än att stanna länge på ett företag – en trend som försvårar intern succession.

Greg Abel
Greg Abel (t.v.) ersätter ikonen Warren Buffett som vd för Berkshire Hathaway. (Foto: Josh Funk/AP/TT)

Cole beskriver läget som ett slags ledarskapsvakuum: ”Det går inte längre att bara ta en talangfull person från en konkurrent – hela ’musikstolen-leken’ har kraschat.”

Samtidigt har styrelser och investerare blivit mer otåliga.

Läs även: Snälla chefer – en utdöende art? Realtid

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Mindre tålamod

Mellan 2023 och 2024 minskade den genomsnittliga tiden som vd i ett S&P 500-bolag från 8,9 till 8,3 år mellan 2023 och 2024, enligt Spencer Stuart.

Kathy Gersch, kommersiell chef på förändringskonsulten Kotter, tolkar det som att företagsstyrelser har fått mindre tålamod med misslyckanden – och därför kräver bättre planer för ledarskapsutveckling.

ANNONS

Rapport avslöjar: Chefer dricker mest alkohol

Har en högre alkoholkonsumtion än flera andra yrkesgrupper, enligt en ny rapport.

Att hitta externa kandidater har därför blivit vanligare. 44 procent av alla nya vd:ar i S&P 500-bolag under 2024 kom utifrån, den högsta andelen sedan år 2000.

Men att rekrytera utifrån är inte alltid lösningen – särskilt inte i ett ekonomiskt osäkert läge.

Buffetts företag har lyckats

”Många potentiella vd:ar tvekar inför att ta över just nu, de vill inte bli ansvariga för ekonomiska problem som de inte själva orsakat”, säger Tim Quigley, professor i management vid University of Georgia till Business Insider.

Trots svårigheterna sker vissa lyckade interna successioner.

Warren Buffett meddelade nyligen att han lämnar posten som vd för Berkshire Hathaway efter 55 år – och ersätts av Greg Abel, en intern kandidat med lång erfarenhet inom bolaget.

Företag som lyckas hitta nya starka ledare gör det genom långsiktig strategi. Men de som inte investerat i framtida ledarskap riskerar att stå tomhänta när toppen töms.

ANNONS

Kommuner och regioner betalar en miljard för att få chefer att sluta

Svenska kommuner och regioner har köpt ut sammanlagt 770 chefer de senaste två åren. Facket: ”Oroväckande”.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS