Det kostar att inte betala sina fakturor i tid. Hellofresh får nu betala nio miljoner kronor i sanktionsavgift efter beslut av Konkurrensverket.
Matkassejätte drog ut på fakturorna – får straffavgift


Mest läst i kategorin
Hellofresh är ett av världens ledande matkasseföretag. Men nu har den svenska filialen åkt på en nit.
Enligt Konkurrensverket har Hellofresh inte betalat sina fakturor i tid och delar ut en sanktionsavgift på nio miljoner kronor för brott mot lagen om otillbörliga handelsmetoder.
Missa inte: Efter domen om hemförsäljning av alkohol: Nu jublar matkassebranschen. Realtid
Bolaget insisterar däremot på att man inte har gjort något fel och meddelar att man kommer att överklaga domen, skriver Fri Köpenskap.
Måste betalas i tid
Konkurrensverkets beslut kommer efter att avtal mellan Hellofresh Sweden AB och dess leverantörer granskats.
Granskningen visar att företaget vid hundratals tillfällen gjort betalningar för sent, vilket enligt myndigheten utgör en allvarlig överträdelse med hänsyn till både omfattning och varaktighet.

Det aktuella lagrummet – lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter (LOH) – syftar till att skydda primärproducenter och livsmedelsleverantörer från oskäliga villkor i affärsförhållanden.
Att betalning sker inom 30 dagar är ett av de uttryckliga kraven i lagen och är avsett att skydda producenternas likviditet.
Missa inte: Höjer matpriserna mer än nödvändigt – Konkurrensverket slår larm. Realtid
Senaste nytt
Håller inte med om bedömningen
Enligt Konkurrensverket är sena betalningar ett sätt att skjuta över finansiella risker på leverantörer, vilket i praktiken kan tvinga dem att finansiera större aktörer.
”I ett beslut fastställer Konkurrensverket att Hellofresh ska betala nio miljoner kronor i sanktionsavgift för överträdelsen. Avgiftens storlek har beräknats utifrån en sammanvägning av överträdelsens art, varaktighet och omfattning”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Tuffa tider för matkassar – Hellofresh rasar 42 procent
Hellofresh kvartalsrapport gick inget vidare.
Enligt Dagens PS är detta den största sanktionsavgiften man utdömt utifrån LOH någonsin.
Hellofresh å sin sida tillbakavisar Konkurrensverkets bedömning. I ett skriftligt uttalande meddelar de att det endast avser fyra större leverantörer, som tillsammans utgör en liten andel av deras totala leverantörsbas.
Lär gå till domstol
Företaget betonar att man tar frågan om efterlevnad på stort allvar och att man samarbetat med myndigheten under utredningens gång.
”Vi värdesätter våra relationer med leverantörer och deras viktiga roll i att leverera mat av hög kvalitet till oss och våra kunder”, skriver företaget i ett mejl till Fri Köpenskap.
Företaget meddelar vidare att man inte accepterar Konkurrensverkets slutsats och att man kommer att överklaga beslutet. Ärendet väntas därmed gå vidare till domstolsprövning.
Missa inte: Miljonböter står fast för Tapwell efter färsk dom. Realtid
ANNONS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.