Realtid

Höjer matpriserna mer än nödvändigt – Konkurrensverket slår larm

Matpriserna i Sverige steg med över 28 procent mellan 2021 och 2023. (Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 26 juni 2025Publicerad: 26 juni 2025

Svenska konsumenter har under krisåren 2021–2023 tvingats betala högre matpriser än vad som kan motiveras av ökade kostnader.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

dödsfällan
Spela klippet
Realtid TV

Dödsfällan i bilen: "Straff borde vara självklart"

09 juli 2025

En ny rapport från Konkurrensverket visar att flera butikskedjor höjt matpriserna mer än vad som kunde förklaras av inflationen – och därmed ökat sina bruttovinster mitt under den ekonomiska krisen.

Matpriserna i Sverige steg med över 28 procent mellan 2021 och 2023. Under samma period behöll butikskedjorna sina vinstmarginaler i procent – vilket innebar att de tjänade mer i kronor när priserna steg.

Missa inte: Livsmedelssektorn varnas – upp till dubbla matpriser. Realtid

Enligt Dagens Nyheter visar rapporten att ”butikskedjorna höjde priserna på flera basvaror mer än vad som som motiverades av ökade kostnader under krisåren 2021–2023”.

Missvisande bild

I rapporten analyseras exempelvis smör, där prishöjningen från leverantör till butik uppgick till 28 kronor per kilo – men konsumentpriset steg med hela 36 kronor. Samma mönster gäller för andra vardagsvaror som ägg, bröd och potatis.

Karin Brynell
Karin Brynell från Svensk Dagligvaruhandel håller inte med om kritiken. (Foto: Jessica Gow/TT)

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) har tidigare kallat upp butikscheferna till samtal, och nu har även Ica hamnat under myndighetsgranskning för misstänkt konkurrensbegränsande samarbete.

ANNONS

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, med vd Karin Brynell i spetsen, tillbakavisar dock anklagelserna. Hon menar att rapporten ger en missvisande bild av verkligheten.

Matpriset en tickande bomb: “Ockerliknande priser”

I mars 2023 rådde det krisstämning i Sverige.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Förändrade köpbeteenden

”Vi tycker att det är anmärkningsvärt att man kan formulera det som att lönsamheten är stabil. Rapporten visar ju att du har minskande lönsamhet i dagligvaruhandeln under inflationsperioden”, säger Brynell till Dagens Nyheter.

Hon pekar särskilt på att konsumenternas förändrade köpbeteende – fler handlar till extrapris och billigare produkter – har påverkat branschens marginaler negativt.

Samtidigt betonar Konkurrensverket att den höga marknadskoncentrationen och brist på konkurrens i butiksläget hämmar nya aktörer från att utmana de dominerande kedjorna.

Läs även: Matpriserna rusar – men vems är egentligen felet? Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS