Realtid

Techbolagens stora miss – värdet av mänsklig kontakt

techbolagens
Människorna vann en delseger. (Foto: Canva)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 19 maj 2025Publicerad: 19 maj 2025

Båda storbolagen ville satsa allt på AI – men mänsklig kontakt underskattades. Nu backar Klarna och överväger nyanställningar, medan Duolingo tvingas försvara sig mot masskritik.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Två av techvärldens mest profilerade företag, Duolingo och Klarna, har hamnat i blåsväder efter aggressiva AI-satsningar som lett till stora förändringar i hur bolagen arbetar.

Kritiken har inte låtit vänta på sig – från både användare och branschbedömare – vilket nu tvingar åtminstone ett av företagen till omprövning.

Missa inte: Microsoft programmerar sin egen ersättning. Realtid

Språkappen Duolingo meddelade nyligen att man satsar helhjärtat på artificiell intelligens och upphör med att använda externa skribenter i de fall AI kan ta över.

LinkedIn: 70 procent av arbetsuppgifterna byts ut

AI förändrar arbetsmarknaden i snabb takt.

Uppskattar engagemanget

Detta har lett till kraftiga reaktioner i sociala medier, där särskilt plattformen Tiktok varit epicentrum för frustrerade användare.

Kommentarer som ”vi vill ha riktiga människor – inte AI” har fått tusentals gillamarkeringar, rapporterar Fast Company.

ANNONS
Sebastian Siemiatkowski
Klarnas vd, Sebastian Siemiatkowski, har ändrat sig gällande AI. (Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT)

Kritiken handlar till stor del om oro för kvalitetsförsämringar, men också om principfrågor kring arbetsmarknadens framtid.

Duolingo själva hävdar att AI inte ersätter deras språkexperter, utan fungerar som ett komplement.

”Vi uppskattar engagemanget och vill förtydliga att våra experter alltid är involverade”, säger en talesperson till Fast Company.

Läs även: Rapport: Bankerna försvinner – då styr AI din ekonomi. Realtid

ANNONS

Mänsklig support är framtiden

Även betalbolaget Klarna har gått i spetsen för AI-integrering och ersatte i ett tidigare skede hela 700 kundtjänstmedarbetare.

Resultatet blev kortare svarstider, men också ett försämrat bemötande – något som nu fått vd Sebastian Siemiatkowski att erkänna att man gått för långt.

ANNONS

”Verkligen att investera i kvaliteten på den mänskliga supporten är framtiden för oss”, säger han till Bloomberg.

När tekniken knackar på – vilka jobb står pall för AI-vågen?

AI är ett ämne som blir mer och mer vanligt i vår vardag.

Tänker inte backa

Klarna planerar nu att återanställa personal och ser över sin strategi. Ett nytt pilotprojekt ska testa en modell där medarbetare jobbar flexibelt på distans – ett slags ”Uber-liknande upplägg”.

Samtidigt befinner sig Duolingo i ett tidigare skede av sin AI-transformation och har ännu inte visat några tecken på att backa.

Men stormen i sociala medier, kombinerat med att även techprofiler ifrågasätter utvecklingen, visar att vägen framåt kan bli allt annat än friktionsfri.

Läs även: Google svarar på AI-hotet – litar inte på ”turen” längre. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS