Realtid

Klarnas vd medger: Vi måste satsa mer på människor

klarnas
Allt det där nya som skulle vara så bra. Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski till vänster. (Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT/Klarna)
Martin Stanler
Martin Stanler
Uppdaterad: 10 maj 2025Publicerad: 10 maj 2025

Klarna har legat i framkant när det gäller att integrera artificiell intelligens i bolaget. Nu gör betaljätten om sin strategi.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski har varit en stark förespråkare av AI och dess möjligheter att kapa kostnader och höja effektiviteten.

Realtid har tidigare rapporterat om att företaget ersatt 700 kundtjänstmedarbetare med AI, vilket resulterat i att väntetiden minskat från elva till två minuter.

Missa inte: Techbolaget som har hamnat mitt i storpolitiken. Realtid

”Vi kommer att öka takten för löneförhöjningar för våra medarbetare, tack vare de effektivitetsförbättringar som AI bidrar med” har Siemiatkowski tidigare sagt till Bloomberg.

OpenAI:s försökskanin

Klarna var ett av de första företagen att samarbeta med OpenAI, vilket Siemiatkowski uppenbarligen tyckte var viktigt.

Klarnas
OpenAI:s vd Sam Altman. (Foto: Kevin Wolf/AP/TT)

2023 uttryckte han nämligen en önskan om att Klarna skulle bli AI-företagets främsta försökskanin.

ANNONS

Uttalandet ska ses i skenet av att betaljätten behövde sänka sina kostnader efter slutet på fintechbranschens boom.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Kan ha gått för långt

Klarna-chefen backar nu och menar att jakten på att skära i kostnader inom kundtjänstdelen har gått för långt, skriver Bloomberg.

Betaljätten kommer istället att inleda en rekryteringsperiod som ska resultera i att kunder alltid ska ha möjligheten att prata med en riktig människa.

Bolagen som borde skämmas – hela listan

Här har du dem. Skämskudde fram.

Ett pilotprojekt med en ny grupp av anställda testas i ett ”Uber-liknade upplägg”. Det innebär att den anställde loggar in och jobbar på distans – och ambitionen är att detta ska ersätta ett antal tusen mänskliga agenter som i dagsläget outsourcas.

Klarna-vd:n slår vidare fast att det är kritiskt ur ett varumärkesperspektiv att en kund ska veta att det alltid finns en riktig människa att få tag på.

Läs även: Unga lånar för att åka på semester. Dagens PS

ANNONS

Pausad börsnotering

Klarnas inträde på New York-börsen har varit på gång en längre tid.

När det väl närmade sig introduktion kom president Trumps tullkrig och Klarnas börsplaner lades på is på grund av marknadsoron.

Börsintroduktionen ser nu istället ut att bli efter sommaren enligt Dagens industri.

Klarna kan behöva kapa värderingen – igen

Börsnoteringarna lyser med sin frånvaro.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Stanler
Martin Stanler

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.

Martin Stanler
Martin Stanler

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.

ANNONS
ANNONS