En medelålderskris för techjättarna. Så beskrivs läget för bolag som Google, Apple och Meta – som nu försöker vidta åtgärder.
Håller techjättarna på att tappa greppet?


Mest läst i kategorin
Apple, Google och Meta har i årtionden varit några av världens mest inflytelserika techföretag. I sin respektive nisch har de varit dominanta.
Nu står techjättarna dock inför en gemensam kris: hur man förblir relevant i en tid där artificiell intelligens snabbt omformar spelplanen.
Missa inte: Skakande vittnesmål från Google-rättegången. Realtid
Den en gång så självklara dominansen utmanas av nya aktörer, teknologiska skiften och interna osäkerheter.
Negativa tecken för techjättarna
Under de senaste veckorna har tecken på detta blivit allt tydligare. Googles aktie föll över sju procent efter att en Apple-chef avslöjat att sökvolymen via Safari på Iphones minskat – något som inte hänt på två decennier.
Samtidigt erkänner Apple att deras AI-satsningar dröjer.
”Vi behöver mer tid för att möta våra kvalitetskrav”, sade vd Tim Cook under företagets senaste kvartalsrapport, enligt Wall Street Journal.

Meta, tidigare Facebook, erkänner också en förändring. Grundaren Mark Zuckerberg vittnade i en antitrust-rättegång om att användare delar mindre med vänner och att vänförfrågningar på Facebook har minskat.
Istället växer direktmeddelanden och videoformat som Reels. Nu försöker Meta omprofilera sig som en AI-driven kommunikationsplattform.
Läs även: Googles AI-assistent löste forskarproblem på två dagar. News55
Senaste nytt
Satsar på andra produkter
Bakom ytan lurar det klassiska företagsdilemmat, känt som ”the innovator’s dilemma” – att framgångsrika företag ofta misslyckas med att omfamna disruptiva teknologier i tid.
Boken med samma namn av Clayton Christensen förklarar hur nya aktörer med radikalt annorlunda idéer ofta är de som leder nästa stora skifte.

Kritiken mot Zuckerberg: AI-vänskaper ökar isoleringen
Morgondagens människa kommer att ha en majoritet AI-vänner. Alla gillar inte tanken.
Det är tydligt att techjättarna i Silicon Valley är medvetna om att deras nuvarande produkter – som Iphone, Facebook och Google Search – inte är eviga.
Eddy Cue från Apple sade nyligen i domstol: ”Du kanske inte behöver en iPhone om tio år.”
Istället blickar företagen mot smarta glasögon och AI-assistenter som nästa plattformsskifte, skriver CNN.
Besöker färre sajter
Enligt experter har AI haft en avgörande del i att internetanvändare exempelvis konsulterar ChatGPT istället för att söka på Google. Det finns också idéer om att att AI-agenter kommer att göra surfandet överflödigt.
”I takt med att vi inte besöker webbsidor längre hotas hela den affärsmodell som webben är uppbyggd kring”, säger Jannike Tillå på Internetstiftelsen till Sveriges Radio.
Missa inte: Absurd summa: Google tvingas betala 14 miljarder i dataskandal. Dagens PS
Men det finns även de som menar att AI också står på en ostadigare grund än vad många tror.
Vill ha ny grund för AI
Gary Marcus, AI-kritiker och tidigare chef på Uber, anser att vi redan har nått en punkt där dagens AI – särskilt stora språkmodeller – utvecklas i en långsammare takt än tidigare.
”De kan imitera, men inte resonera”, säger han till The Telegraph, och menar att fältet behöver en ny grund i symbolisk logik snarare än enbart statistisk textanalys.
Hans syn på saken stärktes nyligen av det kinesiska AI-projektet Deepseek, som visat att avancerade AI-modeller kan byggas billigt och effektivt – ibland på hårdvara från 1990-talet.

Sökkriget: Allt fler dissar Google
Paradigmskiftet kan förändra hela internet.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.