En personlig shoppingassistent. Så beskrivs den nya funktionen i ChatGPT – och det är inte den enda nyheten som OpenAI lanserar.
OpenAI utmanar Google med nya funktionen


Mest läst i kategorin
Att slå sig in i branschen för internetsök är inte lätt. Google är helt enkelt för stora och företagets dominans har till och med fått juridiska följder.
Men OpenAI, företaget bakom det populära AI-verktyget ChatGPT, gör nu ett rejält försök att ta andelar från Google.
Missa inte: De vill stoppa OpenAI:s vinstplan: ”Kan bli slutet på allt”. Realtid
Det senaste draget är att introducera en rad nya funktioner i sin plattform – med särskilt fokus på att förbättra användarupplevelsen vid online-shopping, skriver Techcrunch.
Tillgänglig för alla
Den nya funktionen i GPT-4o, som numera är standard i ChatGPT, fungerar som en personlig shoppingassistent, enligt företaget.
Användare får möjlighet att söka efter produkter och direkt få rekommendationer, bilder, recensioner och länkar till butiker där varorna kan köpas.
Den uppdaterade sökfunktionen bygger på naturligt språk, vilket innebär att användarna kan ställa detaljerade och specifika frågor – och få svar som är skräddarsydda utifrån deras behov.

Till att börja med testas funktionen i produktkategorier som mode, skönhet, heminredning och elektronik. Den är tillgänglig för både gratis- och betalabonnenter, samt för användare som inte är inloggade – globalt.
Enligt OpenAI är detta ett försök att förbättra kvaliteten på sökresultat online. Företaget menar att traditionella sökmotorer, särskilt Google, blivit mindre tillförlitliga över tid på grund av att annonser och sponsrade länkar påverkar synligheten av sökresultaten.
Missa inte: Så får du ChatGPT att jobba som en kollega. Dagens PS
Senaste nytt
Öppnar för annonser
ChatGPT:s nya funktion bygger i stället på strukturerad metadata från tredje part – som priser, produktbeskrivningar och kundomdömen – och inkluderar inga annonser. Företaget uppger att de inte tar emot några provisioner från försäljningar via sina länkar.
Samtidigt öppnar OpenAI:s vd Sam Altman upp för möjligheten att i framtiden inkludera så kallade ”smakfulla” annonser, i form av affiliatelänkar, men utan att prioriterade placeringar köps.

Microsofts listiga plan: Låt OpenAI ta smällen
Den som ligger i utvecklingens framkant löper också störst risk.
Det skulle kunna bli ett sätt för företaget att generera intäkter utan att tumma på användarupplevelsen.
En annan nyhet är att ChatGPT:s sökfunktion nu visar trendande sökningar medan användaren skriver – ett grepp som påminner om Googles autofyll-funktion. Dessutom går det nu att använda ChatGPT direkt via WhatsApp, där man kan få svar på frågor och söka information i realtid, skriver Techradar.
ChatGPT har fått kritik
För användare med Pro- eller Plus-abonnemang kommer OpenAI även att integrera minnesfunktionen med shoppingverktyget. Det innebär att chatboten kan ta hänsyn till tidigare konversationer och därmed ge ännu mer individanpassade rekommendationer.
Missa inte: När tekniken knackar på – vilka jobb står pall för AI-vågen? News55
Denna funktion kommer dock inte att finnas tillgänglig i EU, Storbritannien, Schweiz, Norge, Island eller Liechtenstein, till följd av regionala regler om dataskydd.
Satsningen kommer samtidigt som statistik visar en avtagande trafik till Google, vilket kan ge utrymme för alternativ som ChatGPT att vinna mark.
Utmaningar för OpenAI
Men AI-tekniken har inte varit utan kritik.
Flera studier har pekat på att AI-modeller kan sprida felaktigheter eller presentera citat som inte stämmer överens med källmaterialet, enligt Göteborgs-Posten.

AI-agenter fastnar på enkla hinder: ”Löjligt överhajpade”
AI-agenter ses som techvärldens nästa stora innovation. Än så länge är de dock överraskande dåliga på enklare arbetsuppgifter.
OpenAI har också andra utmaningar just nu, som att det tidigare så nära samarbetet med Microsoft har blivit frostigare.
Sam Altman och Microsoft-vd:n Satya Nadella har gått från att höras nästan varje dag till att ha en mer formell relation, skriver Wall Street Journal.
Läs även: Familjeföretag leder omställningen – bäst på AI. Dagens PS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.