Googles 25-åriga dominans inom sökning hotas. Beskedet från Apples servicechef skakar om techvärlden.
Apple vänder Google ryggen – kan hota affärsmodellen


Mest läst i kategorin
För första gången i historien har antalet sökningar i Apples webbläsare Safari minskat.
Detta fick Alphabets aktie att störtdyka med 7,3 procent och raderade miljardvärden för bolaget, rapporterar CNBC.
Missa inte: Apple räddades i sista stund: ”Enorm lättnad”. Realtid
Raset utlöstes av ett vittnesmål från Apples servicechef Eddy Cue om att techjätten ”aktivt undersöker” möjligheten att integrera AI-sökmotorer från OpenAI, Perplexity och Anthropic i Safari.
”Vi kommer att lägga till dem på listan”, förklarade Cue i det federala rättegångsförfarandet mot Googles påstådda monopol, enligt Bloomberg.
AI hotar Googles miljardavtal
Uttalandet skakar om grundvalarna för en av techbranschens mest lukrativa allianser.
Google betalar uppskattningsvis 20 miljarder dollar årligen till Apple för att vara standardsökmotorn i Safari. Nu hotas arrangemanget av både justitiedepartementets monopolutredning och teknikutvecklingen.

Cue uttrycker en viss besvikelse över den minskade användningen av Safari-sökningar, men ser samtidigt AI-drivna alternativ som en naturlig utveckling för branschen.
”Jag tror i dag att det finns mycket större potential eftersom det finns nya aktörer som angriper problemet på ett annorlunda sätt”, säger han enligt Bloomberg.
Senaste nytt
Två stora utmaningar
Marknadens reaktion reflekterar osäkerheten kring vad skiftet innebär.
Gene Munster på Deepwater Management ser detta som början på Googles nedgång, skriver Investing.com. Han pekar på två centrala utmaningar:
- Googles intäktsmodell är starkt beroende av sponsrade annonser, vilket kräver en omfattande omstrukturering om AI-baserade sökmotorer tar över.
- Google Search möter ökad konkurrens från nya aktörer på marknaden – inklusive OpenAI, Grok och Perplexity.

Se upp: De stjäl dina uppgifter – med hjälp av Google
Ser det ut som ett viktigt mejl från Google? Titta en gång till.
Apples nästa drag – efter Iphone-eran
Utöver förändringarna i sökmotormarknaden gör Apple även andra långsiktiga strategiska överväganden. Cue lyfter fram en framtidsvision som är svår att ignorera:
”Du kanske inte behöver en Iphone om tio år, hur galet det än låter”, säger chefen enligt The Verge.
Läs även: Dråpslaget: Slutet för Google som populär webbläsare? News55
Uttalandet antyder en fundamental omvärdering även inom Apple, där traditionella produktkategorier kan komma att ersättas av nya interaktionsmodeller drivna av artificiell intelligens.
”Det enda sättet att verkligen ha sann konkurrens är vid teknologiska skiften. AI är ett nytt teknologiskifte och det skapar nya möjligheter för nya aktörer”, fortsätter han.
”Överdrivet”
Medan Deepwater Management ser skiftet som ett hot mot Googles dominans, är Morningstar mer avvaktande. De behåller sin värdering av Alphabet på 237 dollar.
”Vi tror att det är osannolikt att Apple avslutar sitt intäktsdelningsavtal med Alphabet utan att ha en plan för att återkräva de 20 miljarderna”, skriver Morningstar och bedömer att investerarnas reaktion är överdriven.

Techjättarna skärper tonen: Leverera eller lämna
Silicon Valley kastar av sig sin gamla kostym av lyxförmåner och frikostighet.
Trots Apples intresse för AI-sökmotorer är Google-avtalet fortsatt lukrativt.
Cue erkänner att han ”förlorat sömn över möjligheten att förlora intäktsdelningen” från samarbetet, rapporterar Bloomberg.
25-åriga dominansen hotas
Apple utforskar redan nya modeller för AI-partnerskap. Enligt 9to5Mac erbjuder OpenAI ChatGPT gratis till Apple i utbyte mot exponering.
För att placera AI-sökmotorer i Safari vill Apple sannolikt ha intäktsdelningsavtal liknande det med Google, men Cue betonar att AI-leverantörerna behöver förbättras med rikare sökindex.
Utvecklingen speglar en teknologisk maktförskjutning där Googles 25-åriga dominans inom sökning utmanas av nyare AI-aktörer.
Missa inte: Apple avslöjat: ”Lögner under ed” i infekterad rättstvist. Dagens PS
Snart föråldrad teknik?
För konsumenterna innebär det potentiellt mer sofistikerade sökupplevelser, medan det för företagen handlar om att ompositionera sig i ett snabbt föränderligt landskap.
”Det finns tillräckligt med pengar nu, tillräckligt med stora aktörer, att jag inte ser hur det inte händer”, säger Cue.
För Apple och Google handlar det inte längre om att optimera en stabil produktlinje, utan om att förbereda sig för en framtid där de teknologier som byggt deras imperier kan bli föråldrade – på överraskande kort tid.

Hundratusentals kunder drabbade: Hackare knäckte populära telefonen
Omfattande dataintrång.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.