Nu kan en AI-agent snart boka resor, beställa mat och göra betalningarna – på egen hand. Både Visa och Mastercard gör stora AI-satsningar.
AI-agenter gör entré hos betaljättarna


Mest läst i kategorin
Artificiell intelligens gör nu sitt intåg i bransch efter bransch, med påtagliga effekter.
Nu är det dags för AI att kliva in i betalkortsbranschen.
Missa inte: OpenAI utmanar Google med nya funktionen. Realtid
Visa och Mastercard lanserar nämligen nya AI-drivna handelsplattformar som låter digitala agenter genomföra köp på uppdrag av användarna, skriver Techcrunch.
Kan genomföra köpet
Visas satsning, som heter Visa Intelligent Commerce, gör det möjligt att låta AI-agenter sköta hela processen: de letar produkter, bokar resor, beställer hem mat och genomför betalningar.
Plattformen utvecklas tillsammans med ett flertal techbolag, däribland Microsoft, OpenAI, IBM, Anthropic, Mistral AI, Samsung, Stripe och Perplexity.
”Varje konsument sätter vissa ramar och Visa hjälper till att hantera resten”, säger Jack Forestell, produkt- och strategichef på Visa.

Mastercard lanserade samtidigt ett liknande initiativ vid namn Agent Pay. Deras AI-lösning integrerar betalningar direkt i generativa AI-konversationer och ger skräddarsydda rekommendationer baserade på användarens preferenser, behov och situation.
AI-agenten kan därefter genomföra köpet och även föreslå den mest lämpliga betalningsmetoden.
Missa inte: Swish drar lans mot Apple Pay: Krokar arm med Mastercard. Dagens PS
Senaste nytt
Kan agera mer självständigt
Skillnaden mellan vanliga chatbotar och AI-agenter ligger i graden av självständighet. Dessa agenter kan agera autonomt utan ständig mänsklig inblandning, vilket gör dem användbara för att effektivisera vardagliga uppgifter som annars kräver att användaren styr den.
Enligt en analys från Boston Consulting Group förväntas marknaden för AI-agenter växa med 45 procent per år fram till 2030.
Tekniken har potential att minska friktionen som ofta uppstår i köpprocessen. En rapport från Experian 2020 visade att en tredjedel av kunderna avbryter ett köp om betalningen tar längre än 30 sekunder, skriver Reuters.

AI-agenter kan få oss att sluta surfa på internet
Snart kan nätet bli en ödsligare plats.
Genom att låta AI sköta processen kan företag förkorta steget från sökning till köp, vilket i sin tur kan leda till ökad försäljning.
Men Visa och Mastercard är inte ensamma.
Paypal presenterade tidigare i veckan sin egen lösning för agenthandel och Amazon har redan börjat testa ett nytt AI-verktyg vid namn ”Buy for Me”, där AI-agenter gör inköp åt användaren.
Missa inte: Lagen som kan ”döda” bonuspoäng på kreditkort. Dagens PS
Väcker frågor om transparens
Även techjättar som OpenAI, Google och Perplexity har lanserat liknande initiativ där AI-agenter inte bara söker produkter utan också genomför köp.
Mastercard samarbetar med företag som Microsoft, IBM, Braintree och Checkout.com, medan Visa breddar sitt nätverk av partners inom AI och e-handel.
Samtidigt väcker utvecklingen frågor om säkerhet, integritet och kontroll. Att låta AI fatta köpbeslut ställer krav på tydliga regler och transparens, skriver AP.

Patienten: ”AI mer empatisk än min läkare”
Det upplevde patienten Rachel Stoll.
I dagsläget är det användaren som sätter ramarna, men ju mer självständiga dessa AI-system blir, desto viktigare blir det att skapa ett regelverk som skyddar både konsumenter och företag, menar experter.
Dessutom har systemen fått kritik för att inte vara lika långt framskridna som dess förespråkare hävdar.
Missa inte: Kinas nya AI-agent hyllas och sågas: ”Förändrar allt”. Realtid

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.