De amerikanska biltillverkarna förbereder en stortsatsning på utlandsexport, vilket sätter ytterligare press på Volvo och Saab.
USA-offensiv hotar Volvo och Saab

Mest läst i kategorin
– USA har i dagsläget 30 procents lägre kostnader för biltillverkning jämfört med Europa, säger Bernd Matthes till just-auto.com. Han är chef för amerikanska bilkomponentföretaget BorgWarner.
De svenska biltillverkarna är redan pressade av den svaga dollarn och försämrad efterfrågan i USA, och nu kommer alltså nästa bakslag; amerikansk lågprisimport till Europa.
General Motors håller som bäst på att förbereda sin framryckning i första hand i Europa, berättar GM-chefer för Wall Street Journal.
Europa är Volvos och Saabs hemmamarknad.
GM kommer även att satsa extra på export till Kina och latinamerikanska länder såsom Brasilien.
Den svaga dollarn och nya, förmånligare löneavtal gör amerikanska bilar billigare och lättare att exportera. Biltillverkarna i USA har därmed fått ny vind i seglen och förbereder en stor satsning på export till utlandsmarknader runt om i världen, skriver WSJ.
Amerikanska biltillverkaren Chrysler har sedan tidigare en del produktion i Europa, som man nu håller på att flytta tillbaka till USA, på grund av kostnadsnivån bedöms vara lägre och att Chrysler har ledig kapacitet där.
Även amerikanska biltillverkaren Ford överväger enligt WSJ en särskild exportsatsning.
Volvo Personvagnar – som i och för sig ägs av Ford – har sin biltillverkning i Europa med kostnader som betalas i europeiska valutor.
När dollarn faller gör det att amerikanska biltillverkare med biltillverkningen i USA, kan erbjuda ett lägre pris för sina bilar mätt i europeiska valutor – trots att priset i dollar är oförändrat. Det ger hårdare konkurrens för Volvo och Saab här.
– Dollarn är besvärande för oss när den ligger så lågt, säger Volvo Personvagnars presschef Maria Bohlin, men pekar främst på att Volvo än så länge främst drabbats på marknaden i USA.
Volvo säljer totalt kring en halv miljon bilar per år, varav 20 – 25 procent säljs i USA. Bilarna tillverkas i Torslanda utanför Göteborg, och i belgiska staden Gent.
En fallande dollar gör att Volvo får mindre betalt när man säljer bilar till USA. Bohlin pekar även på att konkurrensen sedan tidigare är mycket tuff i landet.
– Vi har inga möjligheter att i dagsläget höja priset på våra bilar i USA för att kompensera för den fallande dollarn. Samtidigt vill vi inte sälja våra bilar med förlust, säger Bohlin om Volvos dilemma.
Teoretiskt sett kan det bli så att dollarn sjunker till en så låg nivå, att varje bil säljs med förlust.
Det har rest frågan om Volvo Personvagnar ska starta tillverkning i USA.
– Det har varit lite prat om det, säger Bohlin och anger att Volvo PV diskuterar saken varje gång en ny bilmodell lanseras eftersom man då måste planera var modellen ska tillverkas.
Volvo hade en monteringsanläggning för bilar utifrån färdiga komponenter i Kanada, men den stängdes ner för 8 – 9 år sedan.
Nästa nya bilmodell från Volvo är XC60 som börjar produceras och säljas i höst. Det är redan bestämt att den ska tillverkas i Volvos fabrik i Belgien.
– Att utreda var vi ska ha tillverkningen är något vi håller på med ganska regelbundet. Vi analyserar alltid var vi ska tillverka bilar, även om vi än så länge inte har fattat något beslut, säger Bohlin och anger att USA-tillverkning av Volvobilar analyserats ofta genom åren fast det ännu inte skett.
Så länge får Volvo PV ägna sig åt att slipa på andra parametrar. Exempelvis håller man på att omstrukturera nätet av återförsäljare av Volvobilar i USA.
Volvos USA-kontor flyttas från Kalifornien till östkusten, och den nya USA-chefen Doug Speck har tillträtt.
Volvo PV går igenom hela sin verksamhet och ser vad som kan förbättras.
– Det gör vi alltid även på hemmaplan och effektiviserar det vi kan.
Kommer Saab Automobile att drabbas av de amerikanska biltillverkarnas exportoffensiv?
– Nej, tvärtom tror jag, säger företagets informationschef Christer Nilsson och pekar på att Saab ska börja bygga bilar i USA och exportera till Europa och Sverige.
Är det inte negativt att dollarn är låg då?
– Vi mår mycket bättre när dollarn ligger högre. Men nu planerar vi att bygga bilar på andra sidan Atlanten, så det blir ett steg i rätt riktning.
Det är Saabs nya jeepmodell 9-4X som ska tillverkas i USA. Närmare detaljer och tidplan har ännu ej offentliggjorts.
Saab Automobile ägs av GM som generellt har strategin att bygga bilar nära kunderna, men i vissa fall kan man tänka sig att exportera bilar av speciella modeller såsom 9-4X. Valutakurser kan även spela in på var GM:s bilar tillverkas.
Saabs befintliga modeller 9-3 och 9-5 tillverkas i Trollhättan strax utanför Göteborg. Den större jeepen 9-7X tillverkas däremot i USA i delstaten Ohio.
9-7X är egentligen GM-bilen Chevrolet Trailblazer med lite annan design. Modellen står för 5 – 6.000 bilar per år av Saabs totala årsvolym kring 125.000.
Men den säljs nästan bara i USA för att det bara finns stora bensinmotorer som motoralternativ. De motorerna blir för dyra i drift i Europa där bensinskatterna är mycket högre.
Med 9-4X finns det stora planer på export till Europa.
– Den modellen kommer att ha flera motoralternativ med dieselmotorer som passar den europeiska marknaden, säger Nilsson.
Valutaeffekterna innebär även störningar för tyska biltillverkaren BMW.
Den svaga USA-ekonomin och den låga dollarn gör att bilbranschen försöker använda mer delar och ingenjörstjänster från USA som instatskomponenter.
Tillverkningen av BMW:s nya modell X3 kommer att flyttas från Österrike till USA senast från år 2010, där USA-tillverkade komponenter svarar för över 60 procent av bilen.
Då kommer BMW även att ha en ny motorfabrik utanför euroländerna. Inget är bestämt, men som det ser ut nu väljer BMW mellan USA och Asien.
Amerikanska biltillverkarnas hemstad Detroit är ett särskilt attraktivt läge tack vare det stora utbudet av välutbildade ingenjörer, enligt amerikanska bilunderleverantören BorgWarners vd Bernd Matthes.
Samtidigt hotas jobben i Tyskland eftersom tillverkning flyttas till länder med lägre kostnader. 15.000 – 20.000 jobb väntas försvinna från bilindustrin i Tyskland till och med år 2013, enligt industrianalytikern Ferdinand Dudenhöffer.
– Det mesta av de nya investeringar i fordonstillverkning går till Ryssland och USA, säger han till just-auto.com och anger att efterfrågan i dessa länder för närvarande tillgodoses med export från Västeuropa.
– Men den svaga dollarn och införandet av importtariffer i Ryssland innebär att denna situation inte kan fortsätta, säger Dudenhöffer.
Tyska biltillverkare säljer drygt 900.000 bilar per år i USA, men tillverkar bara knappt 700.000 bilar i landet.
Skillnaden uppgår alltså till drygt 230.000 per år, vilket väntas minska till 100.000 till år 2013.
Saab Automobiles informationschef Christer Nilsson kan även tala för hela GM:s planer i Sverige, och han ser inte på kort sikt någon jätteoffensiv från GM:s håll för lågprisexport från USA till Sverige.
GM har tidigare i år lanserat den USA-tillverkade retrodesignade bilen Chevrolet HHR i Sverige.
– Utöver den känner jag inte till att GM är på väg att lansera fler USA-tillverkade modeller här, säger Nilsson och förklarar det med att det krävs särskilda motorer och växellåder som passar för Europa för att lansera USA-bilar här.
– Sådana motorer och växellåder snyter man inte ur näsan på en kvart, säger Nilsson.
Det viktiga är att få fram dieselmotorer för Europa. Stora amerikanska bensinslukande motorer blir för dyra i drift här i Europa där bensinen kostar kring 12 kronor litern, jämfört med 5 kronor litern i USA.
I och för sig ligger dieselpriset nuförtiden i närheten av bensinpriset?
– Men nyckelpoängen är att dieselmotorer har cirka 30 procents lägre bränsleförbrukning än bensinmotorer, säger Nilsson.
I Volvos fabrik i belgiska Gent tillverkas i dagsläget modellerna C30, S40, V50 och S60, och snart alltså även XC60. I Torslanda tillverkas de dyrare modellerna V70, XC70, S80 och XC90.
Volvo är i dagsläget nöjda med tillverkningen i dessa båda fabriker.
Volvo PV har 25.500 anställda varav 17.600 i Sverige och 4.000 i Belgien.
Kan det bli personalnedskärningar?
– Vi har inga sådana planer just nu, men det pågår naturligtvis ett arbete med ständiga förbättringar, säger Bohlin.
I fjol sålde Volvo totalt 458.000 bilar vilket var en ökning med drygt 7 procent och en ny rekordnivå. Ökningen var relativt jämnt fördelad över hela året.
Nästa hållpunkt är i slutet av april, då Volvo PV berättar mer om hur det har gått hittills i år i samband med att Volvo PV:s ägare Ford lämnar sin rapport för första kvartalet.
Att ha i åtanke när Volvo PV:s siffror för första kvartalet kommer, är att första kvartalet i fjol var väldigt starkt särskilt i Europa. Det gick väldigt bra för Volvo PV i Europa under hela 2007 med en ökning på 9 procent.
Volvo PV har cirka 1 procents marknadsandel av hela världens årliga bilförsäljning. Det är samma i de flesta länder utom i Sverige där Volvo har över 20 procents marknadsandel.
Konkurrensen i bilbranschen är stenhård. Det finns många europeiska bilmärken, amerikanska, kinesiska, koreanska och japanska. Det tillverkas många bilar i världen idag.
– Konkurrensen globalt är stenhård. Det har den varit länge, säger Volvo PV:s presschef Maria Bohlin.
Sommaren 2007 var det rykten om att Ford ville sälja Volvo PV, men sedan i höstas säger Ford att Volvo inte är till salu.
Ford har nyligen sålt sina bilmärken Jaguar och Land Rover.
Saab sålde 125.000 bilar i fjol vilket var en minskning med 6 procent från rekordåret 2006.
– Det är svårt att alltid fortsätta öka, säger Saab Automobiles informationschef Christer Nilsson och pekar på att Saab år 2006 hade extra bra försäljning tack vara genombrottet för sportkombiversionen av 9-3.
Av Saabs försäljning kring 125.000 bilar i fjol, såldes cirka 26 procent eller 32 – 33.000 bilar i USA.
Av den totala försäljningen 125.000 bilar tillverkades drygt 100.000 i Trollhättan, knappt 20.000 i Österrike och 5 – 6.000 i USA.
Hela Saab Automobile 5.300 anställda som nästan bara finns i Sverige.
Saabs kommande bilmodell som ska ersätta 9-5, ska tillverkas i GM-ägda Opels gamla tyska fabrik i Rüsselsheim.
Saabs fabrik i Trollhättan ska istället fokusera på bilar i storlekarna under mellanklassen.
Det handlar om tillverkning av nya småbilar från Saab som kommer att heta 9-2 och 9-1.
Det kan även bli tillverkning av småbilar från andra GM-märken.
Saab tillverkar exempelvis i dagsläget GM-modellen Cadillac BLS både i kombi- och sedanversioner.
Ian Hammar
08-545 87 151





