<pufftextlänk>Auktionssajten Tradera fortsätter att tokväxa. Med mer än 1.500 nya medlemmar om dagen kommer bolaget att ha 1 miljon medlemmar i mars.</pufftextlänk> Vd:n Jonas Nordlander lovar dessutom att fjolårets förlust vänds till vinst i år. Tradera kan bli moget för börsintroduktion.
Tradera dubblar omsättningen
Mest läst i kategorin
–Det tickar på rätt bra, säger Jonas Nordlander.
Tradera har näst intill blivit synonymt med internetauktioner i Sverige. Mellan 1.300 och 2.000 personer reggar sig som nya medlemmar varje dag. Med den takten sprängs miljonvallen i mars. Mer än 95 procent av medlemmarna är bosatta i Sverige.
Tradera ger inga exakta siffror på hur många av medlemmarna som är aktiva.
–Men det är mellan 50.000 och 100.000 som loggar in varje dag, säger han.
2004 omsatte Tradera 21,4 miljoner kronor och gjorde en förlust på 4,8 miljoner kronor.
Hur stor var omsättningen förra året?
–Siffrorna är inte färdiga, men nånstans mellan 40 och 45 miljoner kronor.
Blev det svarta siffror 2005?
–Nej, men det var ett val vi gjorde. Förlusten ligger nånstans i närheten av 2004 års sifffror, möjligtvis något lägre. Vi investerade hårt i marknadsföring förra året. I dag är kännedomen om Tradera över 90 procent. I år satsar vi mer moderat på pr och marknadsföring.
–Vi vet att vi kommer att nå ett positivt resultat i år. Det är inget frågetecken. Det handlar om hur mycket vi lägger på marknadsföring.
Ett annat sätt att mäta hur stor Tradera är i dag är summan av allt som säljs via sajten. 2005 var det drygt 1 miljard kronor.
– Kanske mer. 700 miljoner är summan exklusive bilar. Och det har sålts bilar för över 300 miljoner kronor, men den summan bygger på vad medlemmarna kryssar i. Och det kanske inte alla gör så det kan röra sig om högre belopp.
Till den ökade omsättningen bidrar betalningsförmedlartjänsten Payson som Tradera startade 2004. Enligt Jonas Nordlander går 10 procent av transaktionerna via Payson.
–Payson har över 100.000 användare och vi utnyttjar synergierna mellan Tradera och Payson, säger han.
Så mycket pekar på att det sju år gamla företaget kan närma sig börsen.
Nå, hur är det med börsplanerna?
–Det är ingen fråga jag driver. Du får fråga styrelsen, säger Jonas Nordlander.
Samtidigt kan han inte låta bli att berätta att det finns ett intresse från medlemmarna att själva investera.
–Det är många medlemmar som hör av sig och själva vill gå in som aktieägare. Tradera bygger på communitytanken och de har också i många fall ett intresse för att handla med aktier.
Så med 1 miljon medlemmar kan Tradera bli den nya folkaktien?
–Rent teoretiskt ja. Det är medlemmarna som driver bolaget. På ett mycket tydligare sätt än med Telia, de som ringer med Telia identifierar sig inte med det bolaget på samma sätt. Men det finns inga sådana uttalade planer.






