Teslas andra kvartal blev en brutal ögonöppnare. Intäkterna sjönk 12 procent, kassaflödet rasade 89 procent och Elon Musk varnade: ”Vi kan förmodligen ha några tuffa kvartal framöver.”
Tesla bommar rejält – Musk varnar för svåra tider


Mest läst i kategorin
Teslas andra kvartal 2025 blev en tydlig påminnelse om hur snabbt marknadsdynamiken kan förändras för en tidigare dominerande techjätte.
Elbilstillverkaren redovisade intäkter på 22,5 miljarder dollar, en minskning med 12 procent jämfört med Q2 2024 och under Wall Streets förväntningar på 22,64 miljarder dollar, enligt Business Insider.
Missa inte: Inkomstbortfallet som kan driva Tesla till förlust. Realtid
Teslas kassaflöde kollapsar
Det justerade resultatet per aktie landade på 40 cent, under analytikernas prognoser på 42 cent.
Än mer alarmerande var det fria kassaflödets dramatiska fall från 1,34 miljarder dollar under Q2 2024 till blott 146 miljoner dollar.
”Intäkterna minus 12 procent, vinsten på sista raden faller 16 procent och det fria kassaflödet rasar med 89 procent”, sammanfattar Dagens Industris Johan Wendel Teslas utmaningar.

Fordonsleveranserna sjönk med 13 procent till 384 122 bilar jämfört med Q2 2024, medan bilintäkterna minskade med 16 procent.
Denna utveckling sker parallellt med intensifierad konkurrens, särskilt från kinesiska elbilstillverkare som BYD och Xpeng, enligt The Guardian.
Senaste nytt
Musks politiska turbulens skadar varumärket
Teslas försäljningsproblem har delvis kopplats till vd Elon Musks kontroversiella politiska engagemang, inklusive hans tidigare roll i Donald Trumps administration och den efterföljande konflikten mellan de två.
Teslas aktie tappade över 4 procent i efterhandeln efter kommentarer från Musk och finanschefen Vaibhav Taneja om högre tullkostnader – samt att skattelättnaderna för elbilar löper ut, rapporterar TT.
Aktien har redan förlorat 18 procent av sitt värde under 2025.
Tesla tappar i toppen – vad händer bakom kulisserna?
Även Teslas högsta försäljningschef i Nordamerika lämnar företaget.
The Guardian beskriver situationen som att ”Teslas varumärke är under attack” och citerar Dipanjan Chatterjee från Forrester:
”Detta utgör ett betydande hot mot Teslas tillväxt, eftersom stora delar av den potentiella kundgruppen är förgiftad av vad de uppfattar som ett toxiskt varumärke som är oskiljaktigt från dess ledare.”
Trumps politik ett hot mot kärnintäkterna
Trots Musks tidigare stöd för USA:s president hotar den nya administrationen att eliminera elbilssubventioner som Tesla gynnats av.
Skattelättnaden på 7 500 dollar för elbilsköp upphör i september 2025.
”Vi befinner oss i en övergångsperiod där vi kommer att förlora många incitament i USA”, förklarar Musk enligt Financial Times.
Missa inte: Släng er i väggen, Tesla – nu säljer konkurrent flest elbilar i Sverige. News55 TV
Parallellt pressas Teslas intäkter från utsläppsrätter – en tidigare lukrativ verksamhet där bolaget sålt krediter till andra biltillverkare.
Intäkterna från regulatoriska krediter sjönk med 26 procent till 439 miljoner dollar under kvartalet, jämfört med 890 miljoner dollar under Q2 2024. Detta förväntas accelerera när Trump-administrationen eliminerar böter för biltillverkare som misslyckas med att uppfylla federala bränslestandarder.
Robotaxi-satsningen ger inte förväntad tillväxt
Mitt i utmaningarna fortsätter Tesla att positionera sig som mer än en biltillverkare. Förra månaden lanserades bolagets robotaxitjänst i – även om den initiala omfattningen är begränsad.
”Vi uppnådde världens första autonoma leverans till en kund med en ny Model Y som körde sig själv cirka 30 minuter från fabriken tvärs genom stan till sin nya ägares hem”, framhåller Tesla i sin kvartalsrapport.
Efter strejk i två år på Tesla – IF Metall ger upp?
Strejken mot Tesla har pågått sedan oktober 2023
Musk förutspår att tjänsten kan nå hälften av USA:s befolkning innan årets slut, beroende på regulatoriska godkännanden. Men optimismen skuggas av praktiska realiteter – tjänsten kräver fortfarande säkerhetsförare och har mött regulatorisk granskning efter rapporter om tekniska problem.
”Alla ögon är riktade mot hur Austin kommer att utvecklas och vi hörde inte mycket om det”, kommenterar Gene Munster från Deepwater Asset Management enligt Bloomberg.
Analytiker tveksamma till återhämtning
Teslas genomsnittliga försäljningspris för fordon fortsätter att pressas, medan produktionskostnaderna påverkas av tullar och råvarupriser.
”Tesla behöver inte välja mellan bilar och framtidsteknologi”, argumenterar Jacob Bourne från Emarketer enligt Business Insider.
”Frågan är om ledningen kan genomföra denna integrerade vision på denna snabbrörliga marknad”, fortsätter han.
Läs även: Verkligheten hinner ikapp Tesla – kan rasa 90 procent. Realtid

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.








