Sedan Patrik Hofbauer tillträdde som vd för Telia den i februari 2024 har kursutvecklingen på plus 36 procent gett hopp för folkaktiens 420 000 aktieägare.
Telias vd: ”Nu handlar det om vinster – inte bara omsättning”


Mest läst i kategorin
I en stor intervju med Dagens PS avslöjar börs-vd:n nu hur han vill fortsätta den positiva trenden och skapa ökad vinsttillväxt, effektivare verksamhet och dra nytta av Telias (börskurs Telia) unika samhällsroll.
Läs även: Kina: Nvidia bryter mot konkurrensregler – Realtid
Stark start – men nu krävs ytterligare steg
”De äger ett spännande bolag som går klart bättre än börsen för andra året i rad, med 28 procent totalavkastning förra året och cirka 20 procent hittills i år”, svarar Patrik Hofbauer på frågan vad Telia egentligen är för bolag 2025 och tillägger:
”Det har sin grund i att vi äger och driver den digitala infrastruktur som krävs för en ökande datakonsumtion i decennier framöver, vilket är centralt för samhällsutvecklingen, och att Telia fokuserar på våra starka marknadspositioner i Norden och Baltikum.”
Framöver är ökat kassaflöde ett viktigt fokus.
”Målet är att vi ska ha en justerad EBITDA-tillväxt om minst 5 procent för 2025, och 4 procent i snitt över treårsperioden. Det ska i sin tur resultera i en ökning av fritt kassaflöde från omkring 7,5 miljarder 2025 till minst 10 miljarder 2027.”
Senaste nytt
Vägen dit: förenkling och teknisk förnyelse
Hofbauer pekar på flera steg som Telia redan börjat ta för att uppnå målen.
”Vi måste jobba för att bli ett enklare, snabbare och mer effektivt bolag”, säger han till Dagens PS och utvecklar:
”Ifjol gjorde vi en större förändring som drog ner våra årliga kostnader med 2,6 miljarder… vår tillväxtresa under 2025 till 2027 handlar faktiskt mer om tillväxt i vinster och kassaflöden än i omsättning.”
Han beskriver konkurrensen som hård, men ser tydliga möjligheter i Telias aktiva roll i digitalisering och kritisk infrastruktur:
”Efterfrågan på säker, suverän, digital kommunikation ökar varje år, vilket ger en fin grund till växande intäkter.”
Telias strategiska drag
Hofbauer berättar också om hur Telia fokuserar på kärnaffärer och avyttrar mindre strategiska delar:
”Därför har vi ingått en avsiktsförklaring om att sälja våra innehav i Lettland, ifjol sålde vi vår danska verksamhet och så sålde vi TV4 till Schibsted då medieverksamheten inte var en del av vår kärnaffär.”
På hemmaplan i Sverige vill Hofbauer att Telia satsar extra på fibernäten:
”För svensk del är den viktiga frågan inte mobilnäten utan fibernäten, där det finns en stor fragmentering och nät med stora skillnader i kvalitet och robusthet.”
Men för att försvara sin starka position krävs investeringar:
”Vi kommer totalt investera upp till 14 miljarder under 2025, inklusive i nätinfrastruktur, för att våra kunder ska ha tillgång till de snabbaste, säkraste och mest pålitliga digitala kommunikationstjänsterna.”
Totalförsvar och samhällsnytta – en central roll för Telia
Hofbauer ser Telias roll inte bara som kommersiellt drivande, utan som en central aktör i Sveriges samhällssäkerhet:
”Telia är en kritisk samhällsaktör som säkerställer att hela landet fungerar, även under höjd beredskap och kris.”
Rollen som en del av det svenska totalförsvaret lyfts fram liksom samarbeten med Norge och Finland:
”För svenska Försvarsmaktens del handlar det om att utforska hur ny teknik kan bidra till att stärka Sveriges försvarsförmåga.”
”Förtroendet för Telia är mycket starkt och det är jag riktigt stolt över”, avslutar den hittills framgångsrika Telia-vd:n intervjun.
Läs även: AI-fonder har sjufaldigats och experter varnar – Realtid

Bevakar börs, fonder och sparande. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag. Ansvarig för artikelserien Veckans börsprofil på Realtids systertidning Dagens PS.

Bevakar börs, fonder och sparande. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag. Ansvarig för artikelserien Veckans börsprofil på Realtids systertidning Dagens PS.








