Realtid

Tar betalt för obeställda tjänster

Martin Schori
Uppdaterad: 12 juni 2007Publicerad: 12 juni 2007

UPPDATERAD Som Realtid.se tidigare berättat spammar mobiltjänsten sms.ac din adressbok. Men den snor även pengar från ditt konto för tjänster du inte beställt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Klagomålen fortsätter hagla över mobiltjänsten sms.ac, har 50 miljoner användare i 180 länder.

Med löften om gratis sms lockar de konsumenter att registrera sig. Därefter kommer spam – och ibland olovliga debiteringar.

Rasmus Djupedal är en av de som registrerade sig på hemsidan.

Den sista maj i år omvandlade han sitt kontantkort till fast abonnemang hos Tele 2. Det dröjde inte länge innan meddelandena från sms.ac började rassla in, trots att det var flera år sedan han gick med i nätverket.

För varje mottaget sms debiterades Rasmus tre kronor. En dag fick han åtta sms – samt en nota på 24 kronor. För tjänster han inte beställt, menar han.

– Jag har aldrig medvetet gett tillstånd att de ska få ta betalt, säger han till Realtid.se.

I meddelandena står det att en person, som är olika varje gång, ”begär fler foton” och att man ska gå in på sms.ac och lägga upp dem.

Ibland känner Rasmus igen namnen, som då är gamla kontakter hans adressbok. Ibland gör han det inte.

ANNONS

Hittills har dessa tjänster kostat honom en femtiolapp.

– Men om det här fortsätter kan det ju bli flera hundra i månaden, säger han.

I slutet på meddelandena finns information om hur man stoppar tjänsten från att skicka fler. Men enligt flera personer Realtid.se talat med, samt otaliga inlägg på internet, brukar det inte fungera.

När Realtid.se ringde upp ett antal svenska operatörer förra månaden hade ingen av dem hört talas om sms.ac. Det har dock Joakim Rolander, jurist på Etiska rådet för betaltjänster.

– Vi har en två-tre ärenden som är under utredning, säger han, och tillägger att han inte kan gå in på detaljer.

Handlar det om olovliga debiteringar?

– Ja.

Vad kan ni göra?

ANNONS

– Rådet har möjlighet att utreda detta och om man då anser att verksamheten strider mot god etik så kan man stänga av linjen hos leverantören.

När Rasmus Djupedal kontaktade sin operatör Tele 2 hänvisade de honom till det norska bolaget Vianett, som äger och administrerar den tekniska lösningen för SMS-tjänster som erbjuds genom kortnummer 72323. Sms.ac är en av deras kunder.

Den emailadress som Djupedal fick en av Tele2 fungerade dock inte.

Enligt Tele 2:s presschef Tina Embring Klang uppmanar operatören alla som känner sig orättvist behandlade att anmäla saken till Etiska rådet.

När Realtid.se talar med Djupedal vid ett senare tillfälle har han dock fått tag på en person på Vianett, som lovade att avsluta tjänsten .

– Men det gick tydligen inte att få någon ersättning. Men jag fick ett sms som sa att de tagit bort mig. Och ett till som berättar hur jag ska göra om jag vill bli medlem igen, säger han.

Vianett gav honom dock en mejladress till sms.ac. Möjligen skulle det gå att ordna något via dem, lät de meddela.

Vianetts tekniske utvecklare Nils Arne Tvedten säger att de inte haft så mycket problem med sms.ac.

ANNONS

– Det står klart och tydligt hur mycket det kostar när man registrerar sig, säger han till Realtid.se.

– Om det går lång tid mellan meddelandena och en kund sedan byter nummer kan det hända att den som senare tar över det numret börjar få dem igen. Men det är svårt för oss att se. Händer det brukar vi dock betala tillbaka pengarna.

– Ibland har det hänt att ett barn lånat familjens mobil och registrerat sig, avslutar Tvedten.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS