Moderat riksdagsman rasar mot Systembolagets nya kampanj.
"Systembolaget lanserar politisk propaganda"
Mest läst i kategorin
I torsdags drog Systembolaget igång en ny kampanj om fördelarna med att bevara sin monopolställning på den svenska marknaden.
– Jag är mycket förvånad över Systembolagets kampanj, säger Henrik von Sydow, riksdagsledamot (m).
– Systembolagets informationsavdelning borde ju känna till att Allians för Sverige gick till val på att sätta punkt för statlig opinionsbildning i myndigheter och statliga bolag.
Under den här mandatperioden har han inte sett något exempel på liknande kampanjer.
– Jag tror att detta varit uttryck för en informell styrning – att statliga bolag har känt till den uppfattning som regeringen har på statliga kampanjer.
Men nu är Henrik von Sydow upprörd.
– Det här är en kampanj på fortsatt alkoholmonopol. Om detta monopol råder det olika uppfattningar om i Sveriges riksdag. Då är det olämpligt av Systembolaget att agera megafon för en särskild form av alkoholpolitik.
Han anser, å andra sidan, att Systembolaget gärna får göra reklam för sina produkter och öppettider.
– Men bör avstå från att bedriva kampanjer för sitt eget existensberättigande.
I kampanjen tar man ju upp forskning kring hur konsumtionen skulle öka om man avskaffade monopolet – är inte det bra?
– För mig är inte det här en diskussion i sak. Jag vet att det finns olika uppfattningar om huruvida konsumtionen kommer att öka och vilka effekter det kommer att ha. Det beror ju också på hur alternativen kommer att utformas.
– Det här är ur demokratiaspekt. Det fanns konsensus kring att statliga bolag inte skulle driva opinionsbildande kampanjer i den stora demokratiutredningen från 2000 under ledning av socialdemokraten Bengt Göransson.
Vad ska du göra?
– Jag får ta kontakt med tjänstemän på regeringskansliet.
Lennart Agén, informationschef för Systembolaget förstår inte kritiken.
– Vi informerar om vår verksamhet helt enkelt. Vi berättar att vi har ett monopol och fördelarna med detta.
Fast kampanjens budskap är ju att alkoholkonsumtionen ökar utan monopol?
– Det är korrekt. Det är fördelen med Systembolaget. Precis som alla andra företag tycker vi att det är viktigt att berätta om vår verksamhet och upplysa om de risker som finns om monopolet skulle avskaffas.
– Vårt uppdrag är inte att sälja så mycket som möjligt.
– Vi förklarar varför vi har ett monopol och förklarar det systemet. Vi berättar om fördelarna och hur det skulle se ut utan monopol.






