Toppchefer hos Saab-ägaren GM överväger att iscensätta konkurs för att provocera fram mångmiljardstöd från de amerikanska skattebetalarna.
Skattemiljarder lockar GM i konkurs

Mest läst i kategorin
Det uppger en källa för nyhetsbyrån Bloomberg.
En planerad, utdragen konkurs skulle också innebära bättre möjligheter till rekonstruktion än att bara ställa in betalningarna. Därför strävar kongressen åt samma håll.
Tre kongressledamöter har gett experter på företagsrekonstruktion i uppdrag att utreda om planerade konkurser med påföljande rekonstruktion i samförstånd med anställda och fordringsägare kan användas för att bygga upp bilindustrin på nytt hellre än att invänta att de stora tillverkarna tvingas lägga ner.
– Det är kritiskt för kongressen att utreda konkurser så att vi får en tydlig uppfattning om risker och möjligheter, säger Alan Gover, stjärna på att återskapa stora industriföretag hos advokatbyrån White & Case.
En planerad konkurs kan presenteras tidigast nästa vecka, bedömer Bloomberg.
Konkurs innebär nedläggning enligt GM-chefen Rick Wagoner eftersom kunderna aldrig skulle välja att köpa en bil från ett företag som kanske inte kommer att ta ansvar för underhåll och reservdelar.
Konkurs är ”långt ner på listan över alternativ” sa George Fisher i styrelsen för General Motors under onsdagen.
Men staten kan garantera kundernas intressen om GM självmant upprättar en kontrollbalansräkning under de amerikanska konkurslagarna Chapter 11, konstaterar konkursexperten Mark Bane hos advokatbyrån Ropes & Gray.
GM kräver fyra miljarder dollar i statligt stöd redan i år. Hur mycket pengar de får och när beror på hur de väljer att planera och presentera en konkurs med påföljande rekonstruktion.
Rätt hanterat kan en kontrollerad konkurs ge mer statligt stöd än att bara ställa in betalningarna.
De amerikanska skattebetalarna tjänar å andra sidan på att företag självmant ansöker om konkurs eftersom Chapter 11 jämställer alla fordringsägare påpekar de advokater Bloombergs talat med.
Alla får betalt i tur och ordning, stor som liten.
Utan Chapter 11 lär välbetalda jurister se till att de största bolagen får om GM ställer in betalningarna – inte staten.
Saab riskerar vid en GM-konkurs att omedelbart bli utan stöd från ägaren. Saab skulle i så fall bli mer beroende av de svenska skattebetalarnas pengar.
Volvo Personvagnar räknar däremot med att pengarna från ägaren Ford räcker hela 2009, också utan Chapter 11.






