Omsättningen mångdubblas när alla tågresor som betalas med kort på nätet nu ska skötas av det pressade svenska nätbetalningsföretaget.
SJ räddar Paynova

Mest läst i kategorin
SJ:s kunder betalar 200 miljoner kronor i månaden med kreditkort på nätet. Paynova, som sedan länge hjälpt SJ med betalningslösningar, tar nu ansvar för hela det beloppet.
– Företaget har kämpat länge med att nå en kritisk massa, säger vd Björn Wahlgren.
– Vi har en bit kvar, men det här är ett vitktig genombrott. Tillsammans med våra satsningar i Kina innebär det här att jag ser väldigt positivt på vår framtid.
Förra året hade Paynova en transaktionsvolym på 600 miljoner kronor. Nu tillkommer omkring 2,4 miljarder kronor.
Vad var det som lossnade?
– Vi har vänt och vridit på vår affärsmodell. Lyft fram sådant som är väsentligt för dem och gjort avkall på annat, säger Björn Wahlgren.
Vad har ni lyft fram?
– Mjuka bitar i form av övervakning och fraud prevention. Avancerade professionella bedrägeriförsök är en ständigt växande problem i dag för e-handlare. Vi har både ett filter innan transaktionen tas in i systemet och ett övervakningssystem efteråt där vi följer upp att allt ser normalt ut.
Vad har ni gjort avkall på?
– Vi har gjort avkall på att insistera på att det ska vara ett enda avtal mellan inlösande bank och kund. Det har varit en hederskgrej för oss.
Tidigare Paynova tillämpat samma principer för små nätbutiker utan anställda som för SJ. Paynova vann till slut sin drömorder genom att låta SJ diktera avtalet med banken.
– De riktigt stora kunderna har en huvudström, korttransaktioner, där de redan sitter med en inlösande bank. Vi erbjuder SJ fyra svenska internetbanker. För korttransaktioner har de redan ett eget avtal med banken.
Med vilken bank?
– Det ska inte jag berätta.
Vad avtalet är värt och vad kompromissen kostat är också hemligt.
SJ är Paynovas överlägset största kund. Näst störst är Cdwow som säljer cd-skivor till Europa från Australien.





