Tanken var att revolutionera världen med vegansk ost. Vägen dit var investeringar på 200 miljoner. Nu lägger pionjären ner satsningen.
Satsade 200 miljoner – nu ger han upp


Mest läst i kategorin
Sedan den svenske entreprenören Sorosh Tavakoli sålt sitt videoannonsbolag Videoplaza bestämde han sig för en helt annan satsning.
Tavakoli skulle frälsa världen med vegansk ost, mitt i en våg av vegetariskt, veganskt och växtbaserat.
2021 hade han fått fram en produkt och cirka 200 miljoneer kronor från investerare.
Bland dem fanns tunga riskkapitalbolag som Northzone, Creandum, Gullspång Re:Food och Norrsken vilka alla satsa i vad som kom att heta Stockeld Dreamery.
”Framtidens mat” blev fiasko – Beyond Meat utplånat på börsen. Realtid
Grundat 2019 – läggs ner nu
Bolaget bakom satsningen grundade Tavakoli 2019 tillsammans med bioteknikern Anja Leissner.
Förra året, 2024, omsatte Stockelds svenska del 2 miljoner kronor och gjorde en förlust på 57,2 miljoner kronor, rapporterar Breakit.
Nu lägger Sorosh Tavakoli, som under resans gång flyttat till USA för att koncentrera sig på satsningen där, ned hela Stockeld.
”Det är så klart väldigt tråkigt att lägga ner efter sex år, samtidigt känns det helt rätt”, säger han hos Impact Loop.
Senaste nytt
”Vill inte ha produkterna”
Nedläggningen kommer i en tid då veganskt och vegetariskt backar och då exempelvis även alternativen till traditionell mjölk och andra mejerivaror har det tufft.
Enligt Sorosh Tavakoli har det till och med varit svårt att få vegetarianer som äter mjölkprodukter att gå över till veganskt.
”Folk vill inte ha de här produkterna, folk älskar mejeri. De tycker det är gott och tycker det är nyttigt”, säger entreprenören och förklarar att han inte vet vad han ska göra nu.
”Jag hade helst fortsatt jobba inom livsmedel men det känns svårt, särskilt om man inte vill hålla på med animaliskt.”
”Folk lessnade” – därför har Oatly rasat 97 procent. Realtid









