Realtid

Satsade 200 miljoner – nu ger han upp

Lägger ner vegansk satsning
Allt ljus på Sorosh Tavakoli då – men efter flera tunga år lägger han nu ner Stockeld och 200-miljonerssatsningen på vegansk ost. (Foto: Tomas Oneborg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 23 okt. 2025Publicerad: 23 okt. 2025

Tanken var att revolutionera världen med vegansk ost. Vägen dit var investeringar på 200 miljoner. Nu lägger pionjären ner satsningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sedan den svenske entreprenören Sorosh Tavakoli sålt sitt videoannonsbolag Videoplaza bestämde han sig för en helt annan satsning.

Tavakoli skulle frälsa världen med vegansk ost, mitt i en våg av vegetariskt, veganskt och växtbaserat.

2021 hade han fått fram en produkt och cirka 200 miljoneer kronor från investerare.

Bland dem fanns tunga riskkapitalbolag som Northzone, Creandum, Gullspång Re:Food och Norrsken vilka alla satsa i vad som kom att heta Stockeld Dreamery.

”Framtidens mat” blev fiasko – Beyond Meat utplånat på börsen. Realtid

Grundat 2019 – läggs ner nu

Bolaget bakom satsningen grundade Tavakoli 2019 tillsammans med bioteknikern Anja Leissner.

Förra året, 2024, omsatte Stockelds svenska del 2 miljoner kronor och gjorde en förlust på 57,2 miljoner kronor, rapporterar Breakit

ANNONS

Nu lägger Sorosh Tavakoli, som under resans gång flyttat till USA för att koncentrera sig på satsningen där, ned hela Stockeld.

”Det är så klart väldigt tråkigt att lägga ner efter sex år, samtidigt känns det helt rätt”, säger han hos Impact Loop.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

”Vill inte ha produkterna”

Nedläggningen kommer i en tid då veganskt och vegetariskt backar och då exempelvis även alternativen till traditionell mjölk och andra mejerivaror har det tufft.

Enligt Sorosh Tavakoli har det till och med varit svårt att få vegetarianer som äter mjölkprodukter att gå över till veganskt.

”Folk vill inte ha de här produkterna, folk älskar mejeri. De tycker det är gott och tycker det är nyttigt”, säger entreprenören och förklarar att han inte vet vad han ska göra nu.

”Jag hade helst fortsatt jobba inom livsmedel men det känns svårt, särskilt om man inte vill hålla på med animaliskt.”

”Folk lessnade” – därför har Oatly rasat 97 procent. Realtid

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS