Citigroups aktieanalytiker anser att den bara är värd 80 kronor. Här är förklaringen.
"Sälj Volvo-aktien!"

Mest läst i kategorin
Citigroup skickade under måndagen ut en analysrapport på 28 sidor från den amerikanska bankens Londonbaserade aktieanalytiker John Lawson och Philip Watkins.
I rapporten jämförs ett antal aktier i fordonsrelaterade bolag på längden och tvären i olika tabeller utan mycket text.
Det framgår att Volvo-aktien får rekommendationen ”sälj” och att aktien är förknippad med ”hög risk”.
Citigroup räknar med följande vinst per aktie för Volvo framöver:
2009 (utfall): -7,26 kronor
2010 (prognos): 4,73 kr
2011 (prognos): 6,12 kr
2012 (prognos): 7,64 kr
Scania-aktien är också med i analysrapporten och får analysen ”behåll” med tillägget ”hög risk”.
Scania väntas visa följande vinst per aktie framöver:
2009 (utfall): 1,41 kronor
2010 (prognos): 11,75 kr
2011 (prognos): 12,77 kr
2012 (prognos): 13,86 kr
Med en Volvo-aktiekurs på 100,90 kronor i skrivande stund handlas Volvo-aktien därmed i ett p/e-tal på 13-14 på vinsten per aktie för 2012, medan Scania-aktien med en aktiekurs på 143,60 kronor handlas till ett p/e-tal på 10 på vinsten per aktie för 2012.
Citigroup hade säljrekommendation för Volvo-aktien med riktkurs 80 kronor, redan innan Volvo den 22 oktober kom med sin resultatrapport för tredje kvartalet.
Måndagens analysrapport visar alltså att Citigroup står fast vid säljrekommendationen och den riktkursen.
Så här skrev Citigroup i sin kommentar (från den 22 oktober 2010) till Volvos resultatrapport för tredje kvartalet (som kom den dagen):
”We have clearly underestimated the appetite of the market for Volvo’s exposure to recovering industrial markets.
At this point, we believe a decelerating global economy is likely to undermine current very high 11E and 12E forecasts for global truck markets, Volvo continues to trade expensively relative to its own history (70% EV/sales on our recovered 12E estimates vs a 48% decade average).”
”Our target price of SKr80 is an average value based on a 65% EV/sales multiple on 12E, 30% above its decade average of 48%, 6x12E EBITDA, a 10X forward PE on 12E and 1.6x book value.”
”We rate Volvo High Risk, primarily related to its end-market exposure.
We believe truck cycles may continue to show 40% peak-to-trough volatility, with group-wide profitability still quite dependent on strong results from a few markets.”
”Significant swings in operating leverage, pricing and profit could result from reversal in any of these markets.
Volvo’s balance sheet could also prove stretched, should recovery fail to develop as expected.
Most likely, reasons for shares reaching a higher price than targeted would be lifting of investor caution regarding sustainability of global recovery turning focus back towards companies which have shown the ability to benefit quickly from more normalized demand.
Risks on the downside concentrate around the length and depth of the downturn and its potential to absorb cash resources over time.”






