Realtid

Saab kan köpas av riskkapitalister

administrator
administrator
Uppdaterad: 03 dec. 2008Publicerad: 03 dec. 2008

UPPDATERAD Kommer riskkapitalister att köpa upp Volvo och Saab? Experterna är oense om vad som kommer att hända med de krisdrabbade bilföretagen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Emmanuel Bulle, analytiker på Fitch Ratings, tror att Saab och Volvo kan köpas upp av riskkapitalister.

Han har svårt att se att ens någon av de kapitalmässigt starkaste spelarna bland biltillverkarna – som Volkswagen eller Daimler – vill köpa upp de svenska bilföretagen i dagsläget.

Däremot tror han det kan finnas riskkapitalister i kulisserna, som står redo att gå in med kapital så snart frågetecknen om statliga lånegarantier och annat stöd till sektorn klarnat.

– Konsolideringsprocessen har gjort halt, åtminstone för de stora europeiska spelarna. Även om vissa kanske vill expandera med förvärv har det blivit svårt sedan kreditmarknaden slutat fungera. Samtidigt kan det finnas möjliga köpare bland riskkapitalbolagen eller större investmentbolag, säger Bulle.

Pete Kelly, analytiker på JD Power & Associates, säger att riskkapitalister under normala förhållanden skulle stå högt upp på listan över tänkbara köpare.

– Men vi är långt från normala förhållanden. Riskkapitalisterna är väldigt obenägna att ta stora risker i nuläget. Vi har minst ett års recession framför oss i många europeiska länder med lägre försäljningsvolymer. Men det kan till och med bli en djupare eller mer utdragen recession än så, förklarar Kelly.

– Det andra problemet för riskkapitalisterna är att de i regel måste ta upp ganska stora lån på kreditmarknaden för att finansiera ett biltillverkarköp. Och de fungerar inte som de ska. Så det kan bli väldigt svårt att få tag på pengarna, fortsätter han.

Bilindustriexperten Martin Sköld på Handelshögskolan i Stockholm tror att ett av framtidsalternativen är att Saab läggs ner.

ANNONS

– Hittar GM inga köpare måste man visa handlingskraft och göra något, konstaterar

Sköld, som forskat om internationell fordonsindustri, har svårt att se några tänkbara köpare till Saab just nu.

– Det kryllar ju heller inte av pengar i de här branscherna, konstaterar han.

Men Pete Kelly på JD Power & Associates, ser inte en nedläggning som särskilt troligt. Men det går inte att utesluta.

– Ur ett varumärkesperspektiv är både Saab och Volvo ganska mycket värda, särskilt Volvo. Men om de är tillräckligt mycket värda är en annan fråga, säger han.

Men även om de överlever så kommer det att bli riktigt svåra tider för svensk bilindustri spår Kelly.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS