När Nederländerna tog kontroll över chiptillverkaren Nexperia svarade Kina med exportförbud. Nu hotas bilfabriker världen över av leveransstopp.
Nederländerna tog Kinas chipjätte – nu hotas bilfabrikerna


Mest läst i kategorin
Nexperia är visserligen en liten aktör på den totala chipmarknaden för bilindustrin.
Men inom en grundläggande kategori av halvledare – främst transistorer och dioder – kontrollerar företaget runt 40 procent av världsmarknaden.
”De används i allt och ingenting”, säger Ian Riches, vicepresident på analysföretaget TechInsights, till Wall Street Journal.
”Om du bygger en komplicerad produkt räcker det med brist på en enda grundkomponent för att stoppa allt”, tillägger han.
Stora aktörer pressas
Nexperias komponenter används i allt från belysning till elektroniska styrsystem i bilar från BMW, Toyota och Mercedes-Benz.
General Motors har nyligen börjat kartlägga hur många chip leverantörerna köper från Nexperia.
Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz och Stellantis – som tillverkar märken som Jeep, Ram och Peugeot – uppger att de för samtal med leverantörer och utvärderar potentiella konsekvenser.

Senaste nytt
Kina stänger av exporten
Krisen började den 30 september när den nederländska regeringen tog kontroll över Nexperia från kinesiska moderbolaget Wingtech Technology.
Ekonomiministeriet kallade åtgärden ”exceptionell”, enligt Reuters, och motiverade beslutet med oro för att produktionskapacitet och immateriell egendom skulle överföras till Kina.
Enligt Frans Scheper, vd för Nexperia fram till år 2020, ska Wingtech ha byggt en ny fabrik i Kina som ska kunna ta över produktionen från bolagets europeiska fabriker, skriver South China Morning Post.
Några dagar senare svarade Kina med exportförbud på produkter från Nexperias kinesiska dotterbolag.
Både nederländskt och kinesiskt
Nexperias produktionskedja är djupt integrerad mellan Europa och Asien. Företaget designar sina chip i nederländska Nijmegen och tillverkar wafers i Manchester och Hamburg.
Men enligt Wingtechs ordförande Yang Mu kommer 70 procent av företagets över 100 miljarder chip per år från monteringsanläggningen i Dongguan i södra Kina.
WSJ uppger att 80 procent av Nexperias produkter processas i Kina innan de levereras till kunder. Det gör företaget, som South China Morning Post formulerar det, ”juridiskt nederländskt men operationellt centrerat i Kina”.
Anställda ombeds trotsa huvudkontoret
I helgen eskalerade situationen ytterligare när Nexperia China publicerade ett brev på sociala medier – där lokala chefer beordrar anställda att ignorera instruktioner från det nederländska huvudkontoret.
”Ni ska fortsätta följa instruktioner från Nexperia China”, står det i brevet som riktar sig till fabriken i Dongguan samt kontor i Shanghai, Peking, Shenzhen och Wuxi, enligt South China Morning Post.
Vidare understryker cheferna att anställdas löner betalas av den lokala enheten – inte av huvudkontoret i Nederländerna.
”Ömsesidigt beroende”
En rad biltillverkare och leverantörer, däribland Volkswagen, BMW, Bosch och Aumovio, har bett kinesiska myndigheter att häva exportrestriktionerna på Nexperia, skriver WSJ.
Nederländernas ekonomiminister Vincent Karremans uppger att han inom några dagar ska träffa en kinesisk regeringstjänsteman för att diskutera hur tvisten kan lösas.
”Vi har ett ömsesidigt beroende. Alla har ett intresse av att lösa detta tillsammans”, säger Karreman enligt Reuters.
Wingtech förbereder samtidigt en stämning mot den nederländska regeringen, enligt personer med insyn.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.










