Realtid

Merz: För tidigt att förbjuda bensinbilar om nio år

merz
Friedrich Merz företräder ett Tyskland med en historiskt stark bilindustri som dock har kroknat på sistone. (Foto: Ebrahim Noroozi/AP/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 28 nov. 2025Publicerad: 28 nov. 2025

2035 är det tänkt att nya bilar som säljs i EU inte ska släppa ut någon koldioxid. Den tidsramen ifrågasätts nu av den tyske förbundskanslern Friedrich Merz.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

EU har bestämt sig för ett stopp för nya bilar med förbränningsmotor från 2035.

Det är inte en bra idé i en tid av svagare efterfrågan på elbilar och hårdare konkurrens från Kina, menar Tysklands förbundskansler Friedrich Merz.

I ett brev till EU-kommissionen argumenterar han för att bilindustrin behöver större handlingsutrymme i den pågående omställningen, skriver Reuters.

Vill ha vissa undantag

Den tyska regeringen enades på torsdagen om att driva frågan om undantag för vissa tekniker, däribland laddhybrider och avancerade motorer med lägre utsläpp.

Beslutet markerar en kompromiss inom koalitionen, där Socialdemokraterna tidigare varit splittrade.

Regeringens linje innebär att Berlin nu aktivt kommer att arbeta för en mer flexibel utformning av EU-reglerna.

Efter beslutet skickade Merz en tydlig signal till kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Tuffa tider för bilindustrin

I brevet, som även Financial Times rapporterar om, gör Merz klart att Europas största industrination anser att omställningen måste kombineras med skydd för konkurrenskraft och arbetstillfällen.

”Vårt mål bör vara en teknikneutral, flexibel och realistisk koldioxidreglering som uppfyller EU:s klimatskyddsmål utan att äventyra innovation och industriellt värdeskapande”, skriver han.

Den tyska bilindustrin står inför ökade produktionskostnader, tullkonflikter och störningar i leveranskedjorna, samtidigt som kinesiska tillverkare snabbt vinner mark i mellanklass- och budgetsegmenten.

Företrädare för branschen har länge efterfrågat en mer realistisk tidplan.

Bilindustrin har lobbat hårt

Stora aktörer som Volkswagen, Mercedes och BMW har under hösten intensifierat sitt lobbyarbete för att få igenom övergångslösningar medan försäljningen av elbilar mattats av i Europa.

Bilindustrins branschorganisation VDA beskriver Berlins hållning som ett välkommet besked för en sektor som sysselsätter hundratusentals personer.

ANNONS

Miljöorganisationer reagerar däremot kraftigt och menar att Tyskland undergräver EU:s klimatmål genom att hålla kvar vid teknik som de anser har spelat ut sin roll.

Fler företagsbilar ska bli elektriska

Kritiker pekar på att snabbare elektrifiering är fullt möjlig om politiken styr upphandlingar mot nollutsläppsfordon.

EU-kommissionen väntas presentera sina uppdaterade utsläppsregler för fordonssektorn den 10 december.

En central del av paketet blir att höja takten i elektrifieringen av företagsbilar, som står för mer än hälften av alla nya registreringar.

Läs mer: Expert: AI-hajpen är helt annorlunda än IT-bubblan. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS