… ett två år gammalt amerikanskt online-skivbolag som hyllar fildelning och står på musikernas sida mot skivbolagsjättarna. Artisterna får hälften av intäkterna och köparna väljer själva hur mycket - mellan 5 och 18 dollar - de vill betala för att ladda ned en skiva.
Magnatune.com

Mest läst i kategorin
När John Buckmans fru fick chansen att ge ut en skiva på ett vanligt skivbolag var de båda överlyckliga. Men trots att hennes skiva sålde i tusen exemplar tjänade hon inte mer än totalt 137 dollar, knappt 1.060 kronor. Och hon förlorade dessutom rättigheterna till sin musik för sju år framöver.
John Buckman blev så besviken över hur det fungerade att bestämde sig för att starta ett skivbolag på nätet. Här kan en potentiell skivköpare lyssna gratis på alla låtar. Och när han eller hon bestämt sig för att ladda ned ett album, kostar det pengar, mellan 5 och 18 dollar, eller mellan 39 och 139 kronor.
Buckman är övertygad om att kunderna är villiga att betala för Magnatunes artister. Och eftersom hälften av intäkterna från det som säljs går direkt till artisterna – vanliga skivbolag brukar ge omkring 10 procent – räknar Buckman med att köparna till och med vill betala mer.
Efter att köparen betalt för ett album bryr sig Magnatune och John Buckman inte om du väljer att kopiera ett album till tio kompisar, eller kanske 100.
John Buckman liknar sitt företag med Linux, ett öppet-källkodsystem, trots att kunderna betalar för musiken och Magnatune går med vinst. Magnatunes vilja är att ändra spelreglerna på skivmarknaden genom att ge artisterna bättre och mindre strikta avtal.
Förutom att hälften av intäkterna går direkt till artisterna är inte heller de musiker som ger ut sin musik på Magnatune bundna till skivbolaget på något sätt. De har alla möjligheter att söka kontrakt med andra bolag.
Än så länge går det att lyssna på och köpa musik av omkring 200 både kända och okända artister på Magnatune. Men de blir fler och fler. Varje månad får bolaget in 400 ansökningar från nya artister, varav mellan fem och tio får kontrakt genom Magnatunes musik och repertoar-ansvarige.
John Buckman har även satt upp en blogg där artister och skivköpare kan diskutera musiken och Magnatunes affärsidé.
Många analytiker ser Magnatunes affärsmodell som framtidens framgångsrika skivbolagsform. Och John Buckman hoppas på att det kommer bli verklighet.
– Målet är att hitta ett sätt att driva ett skivbolag i internetvärlden. Där ingår fildelning, internet-radio och musikers rättigheter.
Men han är samtidigt oroad över konkurrensen.
– Om du tycker Magnatune är ett bra mål så snälla, stöd det. Det är starka krafter som vill att det ska misslyckas, så jag behöver din hjälp om det här ska fungera, skriver John Buckman på Magnatunes hemsida.






