Trumps handelskrig med Kina har fått oväntade konsekvenser för Europa. När amerikanska tullar stoppat flödet av billiga kinesiska varor har exportflödet riktats mot den europeiska marknaden i stället.
Handelskriget ritar om kartan: Europa Kinas nya exportnav


Mest läst i kategorin
EU för första gången i år passerat USA som största marknad för Kinas 100 miljarder dollar stora pakethandel.
Exporten av billiga paket till USA har fallit med över 40 procent sedan maj, när det amerikanska de minimis-undantaget för kinesiska varor försvann.
Samtidigt har försändelserna fyrdubblats till länder som Ungern och Danmark, och ökat med 50 procent eller mer till Tyskland, Frankrike och Storbritannien.
Kina dumpar överskottet på Europa: ”Dopad industri”
Kinesiska varor håller redan lägre priser än vad man många europeiska konkurrenter kan matcha. Nu lär situationen bli ännu värre.
Nya handelsvägar etableras
Bakom den kraftiga ökningen finns nya logistiknätverk som beskrivs som en modern sidenväg.

Småskaliga fraktbolag har etablerat flygrutter mellan Kina och Europa via Centralasien, och landningar sker ofta på mindre flygplatser i den engelska landsbygden där kapaciteten är större och reglerna färre, rapporterar Wall Street Journal.
Parallellt byggs nya lagerstrukturer upp.
Missa inte: EU:s plan väcker fruktan i bilindustrin: ”Väldigt farligt”. Realtid
Stora e-handelsbolag som JD.com hyr omfattande lagerytor, medan mindre säljare använder så kallade familjelager, informella nätverk där kinesiska immigranter lagrar och skickar varor från bostäder och garage till lägre kostnader än traditionell logistik.
Växande oro för konkurrens
Utvecklingen har väckt stark oro bland europeiska handelsorganisationer.
Konsumentgranskningar visar att 70 procent av granskade produkter från plattformar som Shein och Temu inte uppfyller EU:s regelverk.
Läs även: Undersökning: ”Europas internet håller inte”. Dagens PS
Problem inkluderar leksaker med kvävningsrisk, USB-laddare som överhettas och smycken med extremt höga halter av giftiga metaller.
EU har reagerat genom att besluta om en avgift på tre euro per importerat småpaket från juli 2026, med planer på att helt avskaffa de minimis-undantaget 2028, skriver Reuters.
Storbritannien planerar liknande åtgärder men först 2029.
Tyskland vänder Kina ryggen
Samtidigt skärps tonen mot Kina i flera europeiska länder.
Tyskland, som i decennier varit en stark förespråkare för handel med Kina, har genomgått en dramatisk vändning.
Tyska industriförbund driver nu på för tullar och antidumpningsåtgärder, och Tysklands förbundskansler Friedrich Merz har meddelat att landet ska skydda inhemska ståltillverkare från kinesisk konkurrens.
Missa inte: Kina bunkrar olja – ingen förstår varför. Realtid
Tysklands handelsunderskott med Kina väntas nå rekordhöga 88 miljarder euro i år.
Tillverkningsproduktionen har fallit 14 procent sedan 2017, och bilsektorn har förlorat cirka 13 procent av sina anställda sedan 2019.
Trots kritiken fortsätter dock efterfrågan att växa bland europeiska konsumenter, där låga priser väger tyngre än kvalitets- och hållbarhetsfrågor.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.








