Realtid

Guld till Eurobonus

Realtid.se
Uppdaterad: 29 apr. 2011Publicerad: 29 apr. 2011

SAS gav mest tillbaka enligt resenärerna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I kriget mot lågprisjättar som Ryanair har kundlojalitet – köpt eller äkta – blivit ett viktigt vapen för traditionella flygbolag.

Scandinavian Airlines kundklubb Eurobonus där resenärerna får personliga poäng för varje resa, också när arbetsgivaren betalar, får nu pris på en branschgala i New York.

SAS har enligt branschorganisationen Frequent Traveler Awards röstats fram som vinnare av resenärer över hela världen i kategorin ”bästa återbäring” för Europa och Afrika. Det är ett av sex priser i en av tre regioner.

– Vi känner oss extremt hedrade över detta pris, eftersom det verkligen sätter fokus på våra ansträngningar att göra det enkelt för våra Eurobonus-medlemmar att få nytta av sina poäng, säger Per Møller Jensen på SAS i en kommentar.

Han ser priset som ett bevis på att Eurobonus är ett av branschens bästa så kallade Frequent Flyer-program.

Sas lanserade Eurobonus 1992.

Efter att SAS tog över norska Braathens fick bolaget kritik för att vara alltför dominerande på marknaden. 2001 förbjöd marknadsdomstolen SAS att använda Eurobonus för inrikesresor, vid vite om 50 miljoner kronor.

Men 2009 kom Konkurrensverket fram till att Marknadsdomstolens åläggande inte omfattar ett återinförande. SAS tolkade det som grönt ljus att börja dela ut poäng också inrikes igen.

ANNONS

– Självklart vill vi kunna belöna våra trogna kunder på samma sätt som våra konkurrenter både i luften och på järnvägen har möjlighet att göra, sa dåvarande Sverige-vd Anders Ehrling som idag är vd för Eurobonus-anslutna hotellkedjan Scandic.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS