Glastomtar, ljusstakar och julhängsmycken. Orrefors Kosta Boda är redo för julruschen med många nya glasprodukter. Den nya ägare New Wave Group med Torsten Jansson i spetsen satsar stort på detaljmarknaden inför julen för att få fart på glasbrukets lönsamhet.
Från lyxglas till tomtar med Torsten
Mest läst i kategorin
– Aldrig förr kommer det producerats så många tomtar på glasbruket. Själv har jag formgett en serie av tre ölglas med min dekor, säger Ulrica Hydman-Vallien, formgivare på Kosta Boda.
De nya ägarna New Wave Group köpte i juni 51 procent i Orrefors Kosta Boda från den tidigare ägaren Royal Scandinavia, och i oktober köptes den återstående delen. Och det dröjde inte länge förrän Torsten Jansson presenterade en åtgärdsplan för det sedan länge blödande företaget.
I augusti fick formgivarna i uppdrag att presentera en varsin julprodukt, alltifrån ljusstakar, tomtar, och julhängsmycken till pluntor och snapsglas. Därefter valdes det ut vilka produkter som skulle produceras, utifrån vad som var möjligt och kunda komplettera varandra.
– Allt har gått med världens fart. Alla formgivare har tyckt det var jättekul. Vi formgivare får sällan uppdrag på det viset, säger Ulrica Hydman-Vallien.
Hur stor procentuell ökning som julförsäljningen kommer att ge kan Torsten Jansson, ägare och styrelseordförande, inte säga ännu.
– Det vet vi inte ännu, men vi är jättenöjda med den försäljning som gjorts och vi fortsätter att leverera fram till julafton, säger han till Realtid.se.
Samtliga svenska kedjor som Orrefors Kosta Boda normalt levererar till har köpt in julprodukterna till ett, enligt Torsten Jansson, bra ekonomiskt resultat. Däremot påbörjades produktionen för sent för att julkollektionen skulle hinna ut till de utländska butikerna.
– Normalt sett är produkterna färdiga redan i januari eller mars. Nu kom vi inte ut förrän i augusti-september, då har de flesta butiker redan beslutat vad som ska köpas in och med ledtider och annat är det omöjligt att sälja till de utländska kedjorna, säger han.
Många anställda inom Orrefors Kosta Boda är positiva till att det äntligen händer något för att få fart på försäljningen. På bara några månader har Torsten Jansson vänt krisen.
– Torsten Jansson har vänt upp och ner på Orrefors Kosta Boda. Han vill göra allt för att gjuta nytt liv åt glasbruket, till skillnad från danska Royal Scandinavia. Det behövdes verkligen komma nytt blod. De har massor av projekt på gång, de vet verkligen vad de ska göra, säger Monica Backström som varit formgivare på Kosta Boda i 40 år.
Även storsäljande formgivaren Ulrica Hydman-Vallien är positiv.
– Äntligen säger vi. Torsten Jansson kommer med nytänkande, idéer och visar verkligen på stort engagemang som smittar av sig, säger Ulrica Hydman-Vallien.
Och detsamma tycker formgivaren Malin Lindahl.
– Jag är verkligen imponerad av ägarnas kraft och engagemang. Det är en fantastisk upplevelse att se att det går att ändra på folks inställning, säger Malin Lindahl, formgivare på Orrefors.
Torsten Jansson är glad över formgivarnas respons.
– Vi har ett jättebra samarbete med dem, det är roligt och fungerar bra åt båda hållen. Det känns som alla är nöjda, säger han.
Att formgivarna får lägga de egna konstprojekten åt sidan för att skapa nya produkter på uppdrag från ledningen har än så länge inte mötts med några som helst protester.
– Självklart vill jag göra mitt konstglas, men samtidigt vill jag göra det jag kan för att bruket ska finnas kvar. Jag tror att nästan alla formgivare är av samma uppfattning, säger Monica Backström.
Monica Backström har redan formgivit nya produkter till påskhandeln i form av fyra olika glasägg. Till hösten kommer sedan glassvampar.
Säsongsbetonade produktlanseringar är även nytt inom Orrefors Kosta Boda sedan New Wave kom in som ägare.
– Formgivarna får jobba med olika teman. Högtider är ett sådant men sedan finns det ju andra som går bra, som produkter till trädgård och veranda. Formgivarna jobbar hela tiden med nya projekt, säger Torsten Jansson.
New Wave Group har även andra stora planer för Orrefors Kosta Boda. Bland annat är tanken att skapa ett samhälle runt glasbruket med hotell och en gourmetrestaurang med invigningsplan våren 2006.
– Ägarna vill verkligen satsa på de som bor och verkar i områdena kring Kosta och Orrefors. Att gynna turismen är verkligen ett bra sätt. I dag finns det inte många hotell i området, säger Monica Backström.
För ytterligare stärka julförsäljningen har Orrefors Kosta Boda inlett ett samarbete med TV4, där några av produktlanseringarna i första hand kommer att ske.
I vår nästa år kommer det sedan att lanseras två nya affärsområden, Orrefors Jernverk och Kosta Linnewäfveri, genom kampanjer i TV4.
Jessica S Kempe
Emilie Westholm






