Realtid

Elbilar kan få nytt batteri med 200 mils räckvidd

elbilar
Idag måste elbilsägare ofta stanna och ladda om de ska åka längre sträckor. (Foto: Heather Khalifa/AP/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 19 dec. 2025Publicerad: 19 dec. 2025

Att köra från Stockholm till Milano på en laddning är bara en dröm idag. Men i framtiden kan det bli verklighet tack vare ny batteriteknik.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett nytt genombrott inom batteriteknik kan på sikt radikalt förändra förutsättningarna för elbilar.

Den kinesiska batteritillverkaren WeLion har tillsammans med kemikoncernen BASF utvecklat ett solid state-batteri.

Det speciella är att den har en energitäthet som i teorin kan ge elbilar en räckvidd på upp till 2 000 kilometer på en enda laddning, rapporterar Dagens PS med hänvisning till Mobilsiden.

Stor skillnad

Energitäthet är en av de mest avgörande faktorerna för hur långt ett elfordon kan köras. Dagens litiumjonbatterier i elbilar ligger normalt på omkring 200–300 wattimmar per kilo.

Nästa generations solid state-batterier, som flera stora tillverkare siktar på att lansera mot slutet av decenniet, väntas nå runt 500 wattimmar per kilo.

WeLions nya batteri uppges däremot nå så mycket som 1 000 wattimmar per kilo, vilket innebär en kraftig ökning även jämfört med framtida standarder.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Skulle förbättra räckvidden avsevärt

ANNONS

Med en sådan energitäthet skulle en modern elbil, med samma batterivikt och volym som i dag, teoretiskt kunna fördubbla sin räckvidd.

I praktiken skulle det kunna innebära resor på uppemot 2 000 kilometer utan laddstopp, beroende på bilens effektivitet, körsätt och yttre förhållanden.

Det skulle i grunden förändra synen på elbilars användbarhet för långdistanskörning.

Trots de lovande siffrorna finns betydande hinder innan tekniken når konsumentmarknaden.

För dyrt i dagsläget

Produktionskostnaderna för batteriet är i nuläget mycket höga.

WeLion levererar redan semi-solid state-batterier till den kinesiska elbilstillverkaren Nio, där batteripaketet kan kosta i nivå med en hel bil.

Det gör tekniken orealistisk för bred användning i personbilar på kort sikt.

ANNONS

Kan få stor betydelse på sikt

I stället bedöms de första kommersiella tillämpningarna ske inom områden där vikt, energitäthet och prestanda väger tyngre än pris.

Avancerade humanoida robotar, drönare och specialiserade industriella system pekas ut som sannolika första användare, där längre driftstid och lägre vikt kan ge tydliga konkurrensfördelar.

På längre sikt kan tekniken ändå få stor betydelse för fordonsindustrin. Om produktionskostnaderna kan pressas ned och tekniken skalas upp kan extrem räckvidd bli ett reellt alternativ även för elbilar.

Läs mer: Kallduschen: Tysklands investeringar biter inte. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS