UPPDATERAD Sista dagen i dag. Autogirot dröjer till januari. För 500 kronor får du 30 dagar till, har riksdagen bestämt.
Bråttom betala trängselskatten

Mest läst i kategorin
Skattebeslutet för augusti fattades i september. På fredag ska pengarna finnas på Vägverkets konto.
Det betyder att i dag är sista dagen att betala. Vid midnatt är det försent hos flera banker. Plusgirot innebär en respit med ytterligare några timmar.
Först den 1 januari 2009 går det att ansöka om autogiro igen. Vägverket hann inte med att anpassa sig till de nya reglerna.
– Det är ett så oerhört komplicerat system, säger Eva Söderberg på Vägverket.
– Vi har också varit tvungna att prioritera andra saker. Det har gjort att autogirolösningen fått ta lite längre tid. Det handlar om att försäkra sig om att systemet är säkert och tillgängligt för kunden.
Förut gick det att ansöka om autogiro för en bil i taget.
– Numera är det så att autogirot kommer att var knutet till en person, inte till en bil, säger Eva Söderberg.
Förut behövdes det ett separat autogiro för varje fordon. Nu ska fordonsägaren betala för alla sina fordon med samma medgivande för autogiro.
Nu går det inte längre att skilja på bilar som är registrerade på samma person. I gengäld måste man inte längre avsluta autogirot om man säljer bilen. Autogirot debiterar bara för de fordon som fortfarande finns på dig i vägtrafikregistret.
Varför?
– Det här förenklar för dig. Om du säljer din bil och köper en ny så behöver du inte ansöka om ett nytt autogiro. Annars var du hela tiden tvungen att avsluta ditt autogiro och söka ett nytt. Hade du tre, fyra bilar var du tvungen att ha flera medgivanden.
IBM har levererat tekniken bakom trängselskatten och skötte förut också autogirolösningen. Nu har Vägverkets egen utvecklingsenhet tagit över.
– Vi tar hem trängselskattesystemet bit för bit, säger Eva Söderberg på Vägverket.
– IBM har ju kvar identifieringen när du kör in en bil i Stockholm. De har databasen som identifierar bilen och skickar ett meddelande till Vägverkets redovisningssystem som sedan genererar avierna. IBM har kvar det vi kallar för preprocessorn, som är registreringen av passager.
Förut fattade Skatteverket ett skattebeslut varje dag. Nu fattar Skatteverket ett skattebeslut varje kalendermånad.
– Nu i första omgången skickade vi ut 470.000 skattebeslut som fattades i mitten av september. Förr togs ca 100.000 till 120.000 skattebeslut varje dag. Det ska bli intressant att se om det blir lika stort intresse för autogiro nu, när man får en enda samlad avi hem.
Många har ringt Vägverkets kundtjänst och frågat efter autogirot, men Vägverket tror ändå att stockholmarna klarar sig bra utan.
– Den stora anledningen till att autogirot behövdes förut var att man bara hade 14 dagar på sig att betala. Man upplevde det som en säkerhet för sig själv att ha trängselskatten på autogiro så att man betalade rätt belopp vid rätt tidpunkt. I dag får du ju en samlad avi i månaden. Då har du kanske inte samma incitament att använda autogiro. Det återstår att se.
För Bankgirocentralen, som sköter betalningarna, är möjligheten att betala trängselskatten med autogiro ett viktigt sätt att hitta nya kunder, hävdar Vägverket.
– Trängselskatt var en banbrytare för autogirot, säger Eva Söderberg.
BGC vill eller får inte bekräfta om trängselskatten betytt att användningen av autogiro ökat också i andra sammanhang.
– Vi uttalar oss inte om specifika kunder, säger informationschefen Kristina Westerlind.
– Vi ligger under banksekretessen.
Avsaknaden av autogiro betyder inte mer jobb för BGC. Fadäsen från halvårsskiftet i somras, då Swedbanks räkningar blev försenade, kommer inte att upprepas. Den här gången hamnade dessutom arbetsveckan perfekt i fas med månadsskiftet. Det underlättar.
– Den här veckan perfekt BGC-vecka. Den börjar med 27 och slutar 30, säger Jonas Persson, driftsanvsarig.






