Realtid

Blankare flyr i panik när Volvo Cars aktie exploderar

blankare
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson kan glädjas åt en överraskande stark delårsrapport. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 23 okt. 2025Publicerad: 23 okt. 2025

Analytikerna väntade sig 1,4 miljarder i vinst. Volvo Cars levererade 6,4 miljarder. Nu rusar aktien 35 procent medan blankare täcker positioner i panik.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Klockan nio på torsdagsmorgonen rusade Volvo Cars (börskurs Volvo Car) aktie 35 procent på Stockholmsbörsen, rapporterar TT.

Rörelseresultatet landade på 6,4 miljarder kronor – analytikerna hade väntat sig 1,4 miljarder.

Short-covering driver kursen uppåt

”Det är alltid svårt med den här aktien eftersom den är så illikvid”, säger Handelsbankens (börskurs Handelsbanken) analytiker Hampus Engellau till Dagens Industri.

Aktien var rejält blankad inför rapporten. När siffrorna kom exploderade rädslan bland dem som satsat på fallande kurser.

”400 procent högre på ebit, då får man de här effekterna”, säger Engellau.

Det tekniska begreppet är ”short-covering” – blankare som tvingas köpa aktier för att täcka sina positioner.

Varje köp pressar kursen högre. Varje höjning tvingar fler blankare att köpa. Spiralen rullar vidare.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

18 miljarder i besparingar

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson lanserade i april ett besparingsprogram på 18 miljarder kronor. Det innebar att 3 000 anställda och 1 000 konsulter ska lämna bolaget.

På torsdagen stod det klart att 1 000 personer i Sverige får gå, rapporterar SVT. Ursprungligen varslades 1 200, men efter förhandlingar räddades 200 tjänster, enligt EFN.

Rörelsemarginalen nådde 7,4 procent – en av de högsta någonsin för Volvo Cars. Som jämförelse väntas Porsche göra en förlust på 12 miljarder kronor under tredje kvartalet – BMW hoppas nå 7 procent för helåret, skriver Dagens Industris Magnus Dagel.

Samtidigt sjönk Volvo Cars försäljning med 7 procent till 160 500 bilar, enligt SVT. Omsättningen föll lika mycket till 86,4 miljarder kronor.

EX30-produktionen flyttad

Tullsituationen har förändrats, påpekar Dagens Nyheters Jonas Fröberg. USA-tullarna mellan EU och USA kan sjunka från 10 procent till noll, vilket gynnar den försenade elsuven EX90.

Samtidigt halverades nyligen tullarna från EU till USA – från 30 procent till 15 procent.

ANNONS

Den mindre elbilen EX30, som drabbades hårt av 30 procents tullar till EU när den tillverkades i Kina, har nu flyttat produktion till belgiska Gent. Samuelsson lyfter enligt TT att Volvo Cars mot slutet av kvartalet återfått full kapacitet för modellen.

”Vi har börjat komma tillbaka”, säger Samuelsson.

Försäljningen vände faktiskt till svag tillväxt under september månad.

68 miljarder i börsvärde

Volvo Cars börsvärde ligger på 68 miljarder kronor. Det bokförda egna kapitalet är 143 miljarder kronor – en differens på 75 miljarder.

”Värderingen av Volvo Cars liknar mest en konkursutförsäljning likt Northvolt och knappast ett hyggligt lönsamt företag”, skriver Dagel.

Kassaflödet från löpande verksamhet var 2,7 miljarder kronor under kvartalet, påpekar EFN. Efter investeringar blev det negativt med 4,3 miljarder kronor, enligt Dagel.

Sedan noteringen 2021 är aktien fortfarande ned över 40 procent, rapporterar TT. Med torsdagens uppgång vände aktien till plus för året.

ANNONS

Extern osäkerhet växer

I USA slopades elbilspremierna den 1 oktober. Volkswagen har varnat för produktionsavbrott i Tyskland på grund av halvledarbrist efter att Nederländerna tog kontroll över den kinesiska chiptillverkaren Nexperia, skriver Fröberg.

”Vi följer situationen noga vecka för vecka”, säger Samuelsson enligt DN.

Bolaget ger inga finansiella utsikter för 2025 eller nästa år. Bedömningen är att det finns ”externa utmaningar och en ökad osäkerhet”, enligt TT.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS