Realtid

90 000 kunder får sin skuld nedsatt till noll

Realtid.se
Uppdaterad: 31 aug. 2022Publicerad: 31 aug. 2022

Cirka 90 000 inkassokunder i Danmark kommer att få sin skuld till banken nedsatt till noll, och Danske Bank kommer inte att driva in denna skuld.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På grund av den pågående identifieringen av ytterligare problem i inkassosystemen, finner banken det inte lönsamt för kunderna eller banken att återuppta indrivningen av denna skuld eftersom tiden och kostnaderna förknippade med att fastställa skuldbeloppet i varje enskilt fall skulle uppväga eventuell återbetalning av delar av skulden för banken. Dessutom har cirka 155 000 kundärenden tidigare avslutats, vilket innebär att totalt cirka 245 000 inkassokunder får besked om att deras skuld är noll och deras inkassokonton kommer att stängas. Det skriver Danske Bank i ett pressmeddelande.

Danske Bank har beslutat att kompensera kunderna för eventuella överdrifter relaterade till frågorna i de historiska inkassosystemen utifrån en statistisk modell. Att implementera denna statistiska modell kommer att möjliggöra en mycket snabbare lösning av ärendena än manuell bearbetning av alla identifierade problem på en fråga för fråga.

Med hjälp av strukturerad digital data så långt tillbaka som tillgänglig, uppskattar den statistiska modellen som utvecklats av Danske Bank omfattningen av potentiell överbetalning. Grunden för modellen är kundens ursprungliga huvudman när dennes skuld registrerades i våra historiska inkassosystem eller en senare skuld som avtalats med kunden. Om kundens efterföljande återbetalningar överstiger denna skuldnivå, kommer kunden att få ett tillräckligt antal återbetalningar gjorda för att säkerställa att eventuell överdrift kompenseras på en nivå som täcker både relevant tids- och skattekompensation.

Omfattande stickprovskontroller där manuella genomgångar av enskilda fall har jämförts med modellresultaten har använts för att validera modellen.

– Eftersom det är en statistisk modell kan vi inte utesluta att det i speciella fall kan finnas aspekter som modellen inte helt fångar upp. Detta kan påverka ersättningen, skriver banken.

Danske Bank har avsatt 650 miljoner DKK för att täcka ersättningen för eventuella överdrifter.

Inom de kommande två månaderna räknar Danske Bank med att börja informera de kunder vars skuld är noll och inkassokonton ska stängas. De allra flesta förväntas bli informerade inom sex månader.

Inom de kommande tre månaderna räknar banken  med att kommunicera direkt till de kunder vars skulder man kommer att återuppta indrivningen på, och räknar med att återuppta inkassoverksamheten under 2023.

ANNONS

Ersättningsutbetalningen till de allra flesta kunder beräknas vara klar i slutet av 2023.

–De historiska fel vi har upptäckt i våra inkassosystem speglar inte på något sätt den bank vi vill vara och vi ber djupt om ursäkt för dessa fel och konsekvenserna för de berörda kunderna, säger Carsten Egeriis, vd, i en skriftlig kommentar.

Ett mindre antal andra ärendetyper, t.ex. företagskonkurser, kommer inte att omfattas av den accelererade lösningen. Dessa fall kommer att bli föremål för en manuell granskning för att avgöra om någon överinsamling har inträffat. V

Driftskostnaderna för 2022 förväntas öka med cirka 0,6 miljarder DKK på grund av ökade avsättningar för ersättning till kunder, medan nedskrivning av skulder kommer att leda till högre nedskrivningar på 0,65 miljarder DKK, vilket inkluderar en del av ersättningen till kunderna. .

Trots detta bekräftar banken sina utsikter för en nettovinst på mellan 10-12 miljarder DKK 2022.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS