Finans Nyhet

SEB utsedd till årets affärsbank

Publicerad

SEB har för andra året i rad blivit utsedd till årets affärsbank av svenska företag.

Camilla Jonsson

Skarmavbild_2020-09-09_kl._08.18.43.png

Utmärkelsen Årets affärsbank baseras på undersökningen Finansbarometern, som bygger på intervjuer med 500 företag med mer än 100 anställda eller över 100 miljoner kronor i omsättning. Företagen har bedömt sina banker utifrån fem olika faktorer, som sedan vägs samman med bankernas kundnöjdhet. Det framgår av ett pressmeddelande.

SEB får betyget 4,7 och försvarar därmed sin förstaplats i undersökningen. SEB får inom fyra av fem faktorer det högsta betyget bland de fem banker som ingår i undersökningen, och har även den högsta kundnöjdheten.

Annons

Däremot hamnar de övriga affärsbankerna en bra bit efter i årets mätning. Danske Bank, Nordea och Swedbank får alla ett rejält försämrat betyg av de lite större företagskunderna.

Service och bemötande och kvaliteten på e-tjänsterna är de faktorer som anses viktigast när företagen väljer bank. Såväl SEB som Handelsbanken har länge fått höga betyg av kunderna på just dessa områden, vilket är den främsta orsaken till att man toppar totalrankingen.

–  SEB har under en lång rad av år lyckats säkra förtroendet från företagskunderna och då framförallt bland de medelstora och större företagen, säger Kristian Sundberg, vd för undersökningsföretaget Eastbrook, som står bakom Finansbarometern i en skriftlig kommentar,

Annons

– Om vi tittar mer specifikt är det inom två områden som SEB toppar och det är service och bemötande och digitala tjänster. Det är de två viktigaste parametrarna så det är en bra position inför framtiden, säger Kristian Sundberg.

– Det känns jättebra, inte bara för priset i sig, utan för att det är våra kunder som gett betyget, säger Mats Torstendahl, chef för SEB:s division Företag & Privatkunder.

– Samtidigt måste man också vara otroligt ödmjuk och inse att när man får ett sådant här pris så har man förtjänat kundernas förtroende den här gången. Sedan måste man fortsätta kämpa, överträffa kundernas förväntningar och göra sitt yttersta för att få det igen. Det finns ingen lätt väg eller enkelt svar. Det handlar om att fortsätta göra samma sak. Men ännu mer, säger Mats Torstendahl.

Annons

Annons